KRWLEGAL rekomendowana w rankingach IFLR1000 2024 · Rzeczpospolita 2024 · The Legal 500

Nowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego - zmiany w ustawie o ofercie publicznej

W dniu 4 listopada 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku („Projekt”).

24 listopada 2022

Projekt zakłada wprowadzenie zmian do aż 28 ustaw, w tym do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1983, z późn. zm., dalej „Ustawa o ofercie”).

W niniejszym opracowaniu przybliżamy Państwu najważniejsze zmiany wprowadzone do nowej wersji Projektu w zakresie przepisów Ustawy o ofercie.

Na wstępie należy zauważyć, iż  z zakresu Projektu usunięte zostały przepisy dotyczące wezwań do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji. Gwoli przypomnienia, w trakcie prac nad Projektem, regulacja ta została „przeniesiona” do równolegle toczącego się wówczas postępowania legislacyjnego, które zakończyło się uchwaleniem ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw. Szerzej na temat zmian w wezwaniach na akcje pisaliśmy na naszej stronie w dniu 2 maja 2022 r.

Rezygnacja z instytucji kuratora dla emitenta papierów wartościowych

W drugiej odsłonie Projektu zrezygnowano z budzącej liczne kontrowersje propozycji umożliwienia Komisji Nadzoru Finansowego wyznaczania kuratora dla spółki publicznej. Zmianę tę należy ocenić pozytywnie, szczególnie biorąc pod uwagę, że instytucja kuratora dla spółki publicznej mogłaby ograniczać swobodę prowadzenia działalności spółek publicznych oraz prawa korporacyjne akcjonariuszy takich spółek. Określone pierwotnie przepisy Projektu pozwalałyby na daleko idącą ingerencję KNF w funkcjonowanie spółki publicznej, przy jednocześnie niewystarczająco precyzyjnie określonych przesłankach do powołania takiego kuratora oraz jego obowiązków i odpowiedzialności.

Rezygnację z niniejszej propozycji należy łączyć z cofnięciem poparcia dla niniejszej regulacji przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, o czym pisaliśmy na naszej stronie we wpisie z dnia 8 października 2021 r.

Zmiany w zakresie postępowania prospektowego

W zakresie postępowania o zatwierdzenie prospektu należy zwrócić uwagę na rozszerzenie uprawnień KNF o możliwość wezwania emitenta lub oferującego do uzupełnienia braków formalnych prospektu. Aktualnie wezwanie do usunięcia braków formalnych może dotyczyć wyłącznie wniosku o zatwierdzenie prospektu lub brakujących załączników do wniosku. Brak jednak podstawy prawnej, która umożliwiałaby Komisji zgłaszania uwag formalnych do przekazanych załączników do wniosku o zatwierdzenie prospektu, w tym do samego prospektu. Uwagi do prospektu są w związku z tym zgłaszane w ramach merytorycznej analizy wniosku o zatwierdzenie prospektu.

Projekt zakłada, że w przypadku prospektu, który nie będzie zawierał wszelkich wymaganych przepisami prawa informacji (tj. przepisami rozporządzenia 2017/1129, rozporządzenia 2019/980 oraz rozporządzenia 2019/979), w szczególności, gdy w prospekcie nie zostaną zamieszczone wymagane informacje finansowe (m.in. sprawozdania finansowe, sprawozdanie biegłego rewidenta z ich badania lub odpowiednio raport z przeglądu), Komisja będzie uprawniona do wezwania wnioskodawcy do uzupełnienia braków, wyznaczając na dokonanie tej czynności termin nie krótszy niż siedem dni. Nieuzupełnienie braków we wskazanym przez Komisję terminie skutkować ma pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.

Szersze uprawnienia nadzorcze KNF

Projektowana ustawa zakłada znaczące rozszerzenie kompetencji nadzorczych Komisji Nadzoru Finansowego.  Po pierwsze, należy zwrócić uwagę na rozszerzenie uprawnień Komisji określonych w art. 68 ust. 1 pkt. 5 Ustawy o ofercie o nowy obszar, tj. o rozdział 4a – „Polityka wynagrodzeń i sprawozdanie o wynagrodzeniach”, co pozwoli Komisji na żądanie przekazania informacji w zakresie ww. rozdziału. Ponadto, w przypadku spółki z siedzibą na terytorium RP, której co najmniej jedna akcja jest dopuszczona do obrotu na rynku regulowanym, Komisja ma zyskać nowe uprawnienie do wydawania zaleceń, w celu zaprzestania naruszania przez tę spółkę obowiązków z zakresu polityki wynagrodzeń.

Po drugie, rozszerzeniu ma ulec katalog podmiotów, które mogą zostać zobowiązane przez Komisję do udzielenia jej informacji, wyjaśnień bądź przekazania dokumentów. Projekt zakłada bowiem, że również podmioty, których papiery wartościowe zostały wycofane z obrotu na rynku regulowanym lub w ASO mają podlegać kompetencjom Komisji. KNF ma być uprawniona do uzyskiwania informacji dotyczących działalności emitenta, o ile żądanie będzie dotyczyło zdarzań i okoliczności, które miały miejsce w okresie, w którym papiery wartościowe emitenta były notowane na tym rynku bądź w okresie, gdy papiery wartościowe były przedmiotem ubiegania się o ich dopuszczenie lub wprowadzenie do obrotu.

Powyższy obowiązek ma dotyczyć również biegłego rewidenta oraz osób wchodzących w skład organów zarządzających firmy audytorskiej lub pozostających z tą firmą w stosunku pracy, w zakresie związanym z wykonywaniem czynności rewizji finansowej na rzecz emitenta, którego papiery wartościowe zostały wycofane z obrotu.

Obowiązkiem przekazania na żądanie KNF informacji bądź dokumentów mają zostać objęte również podmioty trzecie, tj. podmioty, które nie podlegają nadzorowi KNF, ale są stronami „umowy, transakcji lub porozumienia z emitentem papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub będących przedmiotem ubiegania się o to dopuszczenie, lub którego papiery wartościowe zostały wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu lub są przedmiotem ubiegania się o takie wprowadzenie”. Obowiązek ten ma zostać ograniczony do informacji, których uzyskanie jest niezbędne Komisji do wykonywania zadań nadzorczych w zakresie ujawniania i przeciwdziałania manipulacji na rynku oraz ujawniania i przeciwdziałania ujawnieniu lub wykorzystywaniu informacji poufnej.

Powyższe zmiany mogą mieć istotny wpływ nie tylko na podmioty nadzorowane przez KNF, ale także wyłączone z zakresu tej kontroli. Należy pamiętać o dotkliwych sankcjach grożących za zakłócanie obowiązku informacji. Zgodnie z brzmieniem art. 102 ust. 1 Ustawy o ofercie, „kto nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 68, lub wykonuje go nienależycie, podlega grzywnie do 500.000 zł, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2”.

Zmiana dot. tzw. ofert kroczących

W nowej wersji Projektu uwzględniona również została propozycja polegająca na zmianie brzmienia art. 3 ust. 1a Ustawy o Ofercie, poprzez wykreślenie wymogu zatwierdzenia memorandum informacyjnego, sporządzanego w związku z ofertą publiczną, w przypadku której liczba osób, do których jest ona kierowana, wraz z liczbą osób, do których kierowane były oferty publiczne tego samego rodzaju, przekracza w ciągu 12 miesięcy 149.

Przypomnieć należy, iż na podstawie przepisu art. 31zb Ustawy z dnia  2 marca 2020 r. o  szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, emitenci zostali czasowo, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz miesiąc po ich ustaniu, zwolnieni z obowiązku ubiegania się o zatwierdzenie memorandum informacyjnego, o którym mowa w art. 38b ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 1a Ustawy o ofercie.

Projekt zakłada trwałe wprowadzenie powyższego rozwiązania do Ustawy o ofercie, poprzez dokonanie zmian w brzmieniu art. 3 ust. 1a. - w dalszym ciągu konieczne ma być sporządzenie, opublikowanie, jak i złożenie do KNF takiego memorandum, jednak zniesiony ma być obowiązek jego zatwierdzenia przez Komisję.

Warto przypomnieć, iż zastąpienie wymogu zatwierdzenia memorandum wymogiem złożenia takiego dokumentu organowi nadzoru, jest zgodne z postulatem zgłaszanym przez Kancelarię Prawną Krzysztof Rożko i Wspólnicy, w ramach procesu legislacyjnego, dotyczącego ustawy z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 2217), na podstawie której art. 3 ust. 1a został wprowadzony do Ustawy o ofercie.

Nowe uprawnienia organizatora ASO

Warto również zwrócić uwagę na propozycję rozszerzenia uprawnień spółki prowadzącej rynek regulowany, organizującej alternatywny system obrotu – zgodnie z Projektem spółka taka ma zyskać możliwość żądania m. in. od biegłego rewidenta oraz osób wchodzących w skład organów zarządzających lub nadzorczych firmy audytorskiej lub pozostających z tą firmą w stosunku pracy, udzielenia informacji, wyjaśnień, a także sporządzenia i przekazania kopii dokumentów i innych nośników informacji, które będą niezbędne do wykonywania przez tę spółkę nadzoru. Uprawnienie to ma dotyczyć w szczególności list osób posiadających dostęp do informacji poufnej, natomiast koszt sporządzenia i przekazania dokumentów lub nośników informacji ma ponosić emitent.

Nowy rodzaj dokumentu informacyjnego – prospekt informacyjny

W związku z projektowanymi zmianami w ustawie o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, dotyczącymi funduszy portfelowych, w myśl których jednostki uczestnictwa funduszy portfelowych będą mogły być notowane na rynku regulowanym, Projekt określa nowy rodzaj dokumentu informacyjnego, tzw. prospekt informacyjny, który w myśl projektowanych przepisów powinien zostać udostępniony przez taki fundusz, w związku z ubieganiem się o dopuszczenie jednostek uczestnictwa do obrotu na rynku regulowanym.  

Elektroniczne zawiadomienia o nabyciu lub posiadaniu znacznego pakietu akcji

Przypomnieć należy również o rozwiązaniu, które zostało zaproponowane w pierwszej wersji Projektu, tj. o cyfryzacji zawiadomień o nabyciu lub posiadaniu znacznego pakietu akcji. Projekt ustawy zakłada, że zawiadomienia te będą mogły być przekazywane wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego dostępnego na stronie KNF.

Rozszerzony ma zostać ponadto zakres informacji, które powinno zawierać zawiadomienie dokonane na podstawie art. 69 i n. Ustawy o ofercie – zawiadamiający, oprócz dotychczasowych informacji, ma zostać zobowiązany do wskazania m.in. swojego numeru PESEL, krajowego identyfikatora klienta lub kodu LEI, adresu zamieszkania lub siedziby, a także kodu LEI emitenta.

Rozszerzenie kompetencji rewidenta do spraw szczególnych

Projekt przewiduje rozszerzenie uprawnień rewidenta do spraw szczególnych poprzez umożliwienie powołania rewidenta do badania spraw spółek zależnych wobec danej spółki.

Zmiany w zakresie opłat na pokrycie kosztów nadzoru

Wspomnieć należy również o zmianie w zakresie opłat rocznych wnoszonych przez spółkę publiczną na podstawie art. 94a Ustawy o ofercie. Opłaty ustalane są na podstawie kapitału własnego spółki. Aktualnie obowiązujące przepisy określają minimalną (równowartość w złotych 1500 euro) i maksymalną kwotę opłaty na pokrycie kosztów nadzoru (równowartość w złotych 30 000 euro). Projekt  przewiduje natomiast zniesienie ograniczeń w zakresie maksymalnej kwoty opłaty, co dla niektórych spółek może skutkować wzrostem wysokości ponoszonych opłat.

Zgodnie z treścią Projektu, przewiduje się, że zmiany wejdą w życie w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia, z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w treści Projektu. Jednym z wyjątków jest określenie 6 miesięcznego vacatio legis odnośnie do obowiązku przekazywania zawiadomień o których mowa w art. 69 Ustawy  o ofercie za pomocą systemu teleinformatycznego.

Z treścią Projektu można zapoznać się pod linkiem.

Projekt jest obecnie przedmiotem ponownych uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania. Uwagi do Projektu można zgłaszać do dnia 25 listopada 2022 r.

Autorzy: adwokat Tomasz Kamiński, aplikantka radcowska Katarzyna Okoń

Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym  świadczy usługi doradztwa przy ofertach publicznychobsłudze crowdfundingutransakcji M&A, jak również doradztwa regulacyjnego dla sektora finansowego, świadcząc usługi m. in. w zakresie działalności firm inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych, podmiotów zarządzających aktywami, banków (depozytariuszy), a także pozostałych uczestników rynku finansowego.

Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50

  • Kontakt

    ul. Wojciecha Górskiego 9
    00-033 Warszawa

    tel.: 22 295 09 40,
    tel./fax: 22 692 44 74

    e-mail: biuro@krwlegal.pl

    Numer rachunku bankowego:
    45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP

    KRS: 0000576857
    NIP: 5252630217

    REGON: 362543036

    Dołącz do nas:LinkedIn