KRWLEGAL rekomendowana w rankingach IFLR1000 2024 · Rzeczpospolita 2024 · The Legal 500

Nowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego - zmiany w ustawie o obligacjach

W dniu 4 listopada 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku („Projekt”). Projekt zakłada wprowadzenie zmian do łącznie 28 ustaw.

18 listopada 2022

W niniejszym opracowaniu omawiamy najważniejsze z projektowanych zmian do ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o obligacjach („Ustawa o obligacjach”). Zmiany obejmują:

  • ograniczenia w zakresie nabywania obligacji nienotowanych przez klientów detalicznych,
  • obowiązek pośrednictwa firmy inwestycyjnej lub dostawcy usług crowdfundingowych przy ofercie publicznej obligacji, a także
  • zmiany w zakresie propozycji nabycia obligacji.
  • wprowadzenie nowego rodzaj obligacji – tj. obligacji transformacyjnych.

Ograniczenia w zakresie nabywania obligacji przez klientów detalicznych

Wśród kluczowych zmian, które zostały zaproponowane w Projekcie należy w pierwszej kolejności wskazać na propozycję ograniczenia dostępu do rynku instrumentów dłużnych dla klientów detalicznych. W myśl proponowanych przepisów, klient detaliczny, będący osobą fizyczną, ma mieć możliwość nabywania obligacji, pod warunkiem, że wartość nominalna obligacji nie będzie mniejsza niż 40 000 euro lub równowartość tej kwoty wyrażona w walucie polskiej lub obcej, ustalonej przy zastosowaniu średniego kursu euro lub średniego kursu tej waluty ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w dniu podjęcia decyzji emitenta o emisji. Wyjątek mają stanowić obligacje notowane na rynku regulowanym lub ASO oraz obligacje, które mają być przedmiotem wniosku o dopuszczenie lub wprowadzenie do obrotu. Zauważyć przy tym należy, iż Projekt nie wskazuje w jakim terminie od przydziału, obligacje powinny zostać objęte wnioskiem o dopuszczenie/wprowadzenie do obrotu.

Powyższe ograniczenie, analogiczne, jak w przypadku obejmowania certyfikatów inwestycyjnych przez osoby fizyczne, ma na celu wzmocnienie ochrony inwestorów indywidualnych. Projektodawca wyszedł bowiem z założenia, że w przypadku obligacji o znaczącej wartości, tj. wynoszącej co najmniej 40 000 euro, klienci detaliczni będą podejmować swoje decyzje inwestycyjne ostrożniej i przy dołożeniu większej staranności. Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż emitenci, których papiery wartościowe są przedmiotem notowań muszą przestrzegać odpowiednich standardów, w tym m.in. w zakresie ładu korporacyjnego oraz transparentności, a zatem inwestycje tego rodzaju charakteryzują się wyższym poziomem bezpieczeństwa, powyższe ograniczenia kwotowe nie będą miały zastosowania do obligacji notowanych.

Wymóg pośrednictwa firmy inwestycyjnej lub dostawcy usług crowdfundingowych przy ofercie publicznej obligacji

Kolejnym rozwiązaniem mającym na celu ochronę inwestorów nieprofesjonalnych jest propozycja obowiązkowego pośrednictwa firmy inwestycyjnej lub dostawcy usług finansowania społecznościowego posiadającego zezwolenie na świadczenie tych usług, w przypadku oferty publicznej obligacji skierowanej do klienta detalicznego. Jak wskazano w uzasadnieniu do Projektu, udział profesjonalnych podmiotów w procesie emisji obligacji mógłby „zmniejszyć ryzyko niedopasowania instrumentu do profilu klienta i jego skłonności do ryzyka”.

Zmiany w zakresie propozycji nabycia obligacji

Projektowana nowelizacja zakłada wprowadzenie również istotnych zmian w zakresie informacji, które powinny zostać zamieszczone w propozycji nabycia obligacji. Aktualnie emitent zobowiązany jest do udostępnienia informacji dotyczących wartości zaciągniętych zobowiązań, z wyszczególnieniem zobowiązań przeterminowanych oraz perspektyw kształtowania zobowiązań emitenta do czasu całkowitego wykupu obligacji proponowanych do nabycia, a w przypadku obligacji wieczystych w ciągu 5 lat od daty ich emisji.

Zgodnie z brzmieniem Projektu, dokument „propozycja nabycia”, powinien zawierać nie tylko informacje na temat emitenta, ale również grupy kapitałowej emitenta. Rozwiązanie to ma zapewnić inwestorowi łatwiejszy dostęp do informacji na temat faktycznej sytuacji finansowej emitenta, co bywa utrudnione np. w przypadkach gdy emitentami są spółki utworzone wyłącznie w celu przeprowadzenia emisji.

Projekt przewiduje ponadto zmianę art. 35 ust. 1 pkt 2) ustawy o obligacjach poprzez wskazanie, jakie informacje powinny zostać ujęte przy określaniu perspektyw kształtowania się zobowiązań finansowych emitenta, tj. szacunkowe wartości zobowiązań finansowych oraz szacowana struktura finansowania emitenta rozumiana jako wartość i udział procentowy zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek, emisji dłużnych papierów wartościowych, leasingu w sumie pasywów bilansu emitenta, na ostatni dzień roku obrotowego, w którym nastąpiła emisja oraz na dzień kończący okres dwunastu miesięcy od daty emisji, a w przypadku gdy termin wykupu obligacji przypada przed upływem 12 miesięcy od dnia emisji – na dzień wykupu obligacji. Perspektywy kształtowania się zobowiązań finansowych emitenta miałyby być opublikowane na stronie internetowej emitenta i corocznie aktualizowane.

W przypadku wystąpienia istotnych różnic między opublikowanymi informacjami dotyczącymi perspektyw kształtowania się zobowiązań finansowych emitenta a jego zobowiązaniami finansowymi wynikającymi z ksiąg rachunkowych, emitent miałby być zobowiązany do ich wykazania i wyjaśnienia w każdym rocznym sprawozdaniu finansowym. Ponadto, Projekt zakłada zobowiązanie emitentów sporządzających skonsolidowane sprawozdania finansowe, do uwzględnienia w nich również danych dotyczących perspektyw kształtowania się zobowiązań finansowych grupy kapitałowej emitenta.

Obligacje transformacyjne

Kolejną istotną zmianą jest propozycja wprowadzenia nowego rodzaju obligacji, tj. obligacji transformacyjnych. Obligacje transformacyjne mają odróżniać się celem emisji, polegającym na sfinansowaniu nowej inwestycji sprzyjającej przyspieszeniu zrównoważonego rozwoju gospodarczego kraju. W Projekcie określono katalog inwestycji, na które mogą zostać przeznaczone środki pozyskane w ramach emisji obligacji tego rodzaju - inwestycje w energetykę odnawialną, efektywność energetyczną, zapobieganie zanieczyszczeniu powietrza, zrównoważone środowiskowo wykorzystanie zasobów i gruntów, bioróżnorodność morską i lądową, niskoemisyjny transport, zrównoważone zarządzanie zasobami wodnymi, adaptację do zmian klimatycznych, gospodarkę obiegu zamkniętego oraz budownictwo o niskim zużyciu energii. Na cel emisji powinno zostać przeznaczone co najmniej 95% pochodzących z emisji obligacji transformacyjnych środków, w terminie 36 miesięcy od daty ich emisji.

Wartość nominalna jednej obligacji transformacyjnej nie będzie mogła być niższa niż 1.000 zł, natomiast łączna wartość emisji, liczona według ceny emisyjnej, nie będzie mogła być niższa niż 50.000.000 zł. Minimalny termin wykupu został określony w Projekcie na 5 lat od daty emisji. Emisja obligacji transformacyjnych ma być poprzedzona uzyskaniem dwóch opinii na temat wiarygodności kredytowej tych emisji na poziomie inwestycyjnym oraz przeprowadzana w trybie oferty publicznej.

Proponowane zmiany, które mają zwiększyć transparentność informacji dotyczących sytuacji finansowej emitenta należy ocenić pozytywnie. Natomiast propozycje ograniczające dostęp do rynku obligacji dla klientów detalicznych, czy wprowadzające wymóg pośrednictwa firm inwestycyjnych/dostawców usług finansowania społecznościowego przy ofertach publicznych obligacji, niezależnie od wartości emisji, jak również liczby adresatów takich ofert, mogą wzbudzać uzasadnione wątpliwości. Spodziewać się można, że zmiany te będą skutkowały zwiększeniem zainteresowania pozyskaniem finansowania w drodze instrumentów pożyczkowych, a zatem na rynku, który jest w znacznie mniejszym stopniu uregulowany względem rynku obligacji, i których w związku z tym oferuje niższy poziom ochrony inwestorów.

Projekt jest obecnie przedmiotem ponownych uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania. Uwagi do Projektu można zgłaszać do dnia 25 listopada 2022 r. Z treścią Projektu można zapoznać się pod linkiem.

Autorzy: adwokat Tomasz Kamiński, aplikantka radcowska Katarzyna Okoń

Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym  świadczy usługi doradztwa przy ofertach publicznychobsłudze crowdfundingutransakcji M&A, jak również doradztwa regulacyjnego dla sektora finansowego, świadcząc usługi m. in. w zakresie działalności firm inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych, podmiotów zarządzających aktywami, banków (depozytariuszy), a także pozostałych uczestników rynku finansowego.

Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.

 

  • Kontakt

    ul. Wojciecha Górskiego 9
    00-033 Warszawa

    tel.: 22 295 09 40,
    tel./fax: 22 692 44 74

    e-mail: biuro@krwlegal.pl

    Numer rachunku bankowego:
    45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP

    KRS: 0000576857
    NIP: 5252630217

    REGON: 362543036

    Dołącz do nas:LinkedIn