KRWLEGAL rekomendowana w rankingach IFLR1000 2024 · Rzeczpospolita 2024 · The Legal 500

Nowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego - projektowane zmiany w ustawie o funduszach inwestycyjnych

Jakie zmiany czekają rynek funduszy inwestycyjnych w związku z opublikowanym w ostatnich dniach nowym projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku?

15 listopada 2022

Jak informowaliśmy na naszej stronie internetowej, w dniu 4 listopada 2022 r. przedstawiono zaktualizowaną wersję projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku („Projekt”), który zgodnie z założeniami projektodawcy ma uporządkować i usprawnić funkcjonowanie instytucji rynku finansowego, w szczególności w zakresie eliminacji barier dostępu do rynku finansowego, usprawnienia nadzoru nad rynkiem finansowym czy ochrony klientów instytucji finansowych.

Przedstawiony Projekt, zakładający nowelizację łącznie 28 ustaw, obejmuje swoim zakresem również propozycje zmian do przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1523, z późn. zm.; dalej „ustawa o funduszach inwestycyjnych” lub „ustawa o funduszach”).

Pośród wielu zmian dotyczących ustawy o funduszach inwestycyjnych, uwzględnionych w aktualnej wersji Projektu, warto wskazać m.in. na:

  • wprowadzenie ograniczeń w zakresie outsourcingu zarządzania portfelami;
  • podtrzymanie rozwiązań mających na celu zastąpienie w ustawie odniesień dotyczących funduszy sekurytyzacyjnych odwołaniami do terminów „wyspecjalizowane standaryzowane fundusze wierzytelności” oraz „wyspecjalizowane niestandaryzowane fundusze wierzytelności”;
  • wprowadzenie możliwości łączenia FIZ, obok dotychczas możliwego łączenia FIZAN;
  • wprowadzenie nowej usługi dystrybucji;
  • wprowadzenie nowego typu portfelowego funduszu inwestycyjnego – FIO lub SFIO utworzonego jako fundusz portfelowy (a nie jak dotychczas opartego o konstrukcję FIZ działającego jako fundusz portfelowy) – dla celów rozpowszechnienia funduszu typu ETF (ang. Exchanged Traded Funds), którego portfel inwestycyjny odwzorowuje wskazany indeks;
  • zmiana maksymalnych terminów na zbycie lub odkupienie przez FIO/SFIO jednostek uczestnictwa;
  • wprowadzenie możliwości nabywania przez FIZ nieruchomości do portfela inwestycyjnego również po upływie okresu dostosowawczego;
  • zmiany w zakresie tajemnicy zawodowej;
  • określenie domniemania porozumienia w przypadku nabycia albo objęcia akcji towarzystwa funduszy inwestycyjnych;
  • wprowadzenie konieczności wskazania przez bankowych depozytariuszy - członka zarządu odpowiedzialnego za wykonywanie czynności depozytariusza;
  • podwyższenie maksymalnych wymiarów kar pieniężnych, które mogą być nakładane przez KNF;
  • określenie sposobów ograniczania przez KNF działalności TFI w zakresie zarządzania AFI;
  • rezygnacja z obligatoryjności przeprowadzania rozpraw w postępowaniach sankcyjnych;
  • wycofanie się z propozycji zniesienia obowiązku rejestracji certyfikatów inwestycyjnych w KDPW;
  • rezygnacja z wprowadzenia rozwiązań umożliwiających cyfryzację zawiadomień o zmianach statutów.

Wprowadzenie ograniczeń w zakresie outsourcingu zarządzania portfelami

W zaktualizowanej wersji Projektu, uwzględniono uwagi Komisji Nadzoru Finansowego przedstawione w toku prac nad pierwszą wersją projektu nowelizacji przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych dot. kwestii outsourcingu zarządzania portfelami funduszy inwestycyjnych.

W ramach prac nad nowelizacją, Komisja zaproponowała, aby powierzanie zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią było możliwe wyłącznie na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, a więc domów maklerskich lub TFI innych niż towarzystwo zarządzające danym funduszem, o ile TFI przyjmujące takie zlecenie posiada zezwolenie w zakresie zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych albo na rzecz innych wyspecjalizowanych podmiotów posiadających zezwolenie w tym zakresie.

Projekt przewiduje uchylenie art. 46 ust. 2, 2a, 3a, 4 i 5 oraz art. 46a, art. 192 i art. 192a ustawy o funduszach. Jest to równoznaczne z wykluczeniem dopuszczalności powierzania przez TFI zarządzania portfelem funduszu inwestycyjnego (funduszu sekurytyzacyjnego, funduszu lokującego aktywa w nieruchomości oraz FIZAN) znacznej grupie podmiotów zewnętrznych.

Proponowane zmiany uderzą m.in. w serwiserów zarządzających sekurytyzowanymi wierzytelnościami. O ile zmiany wejdą w życie w proponowanym kształcie, z obrotu prawnego zostaną wyeliminowane podmioty prowadzące dotychczas działalność na podstawie zezwolenia wydanego przez Komisję w trybie art. 192 i nast. ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Potrzymanie założeń pierwszej wersji Projektu w zakresie sekurytyzacji

Zaktualizowany Projekt podtrzymuje założenia pierwotnej wersji projektu w zakresie sekurytyzacji, obejmujący swoim zakresem m.in. zastąpienie funduszy sekurytyzacyjnych wyspecjalizowanymi standaryzowanymi funduszami wierzytelności oraz z wyspecjalizowanym niestandaryzowanymi funduszami wierzytelności.

Mając na względzie, iż zaktualizowany Projekt w zasadzie powiela rozwiązania dot. sekurytyzacji zaproponowane na gruncie jego pierwszej wersji, zachęcamy do zapoznania się z opublikowanym na naszej stronie internetowej opracowaniem, gdzie szerzej opisaliśmy założenia zmian ustawy o funduszach inwestycyjnych w zakresie sekurytyzacji (opracowanie dostępne pod linkiem).

Wprowadzenie możliwości łączenia FIZ, obok dotychczas możliwego łączenia FIZAN

Projekt (podobnie jak jego pierwotna wersja) wprowadza rozwiązania umożliwiające łączenie funduszy inwestycyjnych zamkniętych analogicznie do rozwiązań przewidzianych na gruncie obowiązujących przepisów dla FIO/SFIO oraz funduszy inwestycyjnych zamkniętych aktywów niepublicznych, tj. poprzez przejęcie lub scalenie dwóch lub więcej funduszy w ramach nowego funduszu.

Propozycja zakłada, że łączeniu będą mogły podlegać niepubliczne FIZ (których certyfikaty nie są sprzedawane w drodze oferty publicznej, ani nie są notowane na rynku regulowanym) zarządzane przez to samo towarzystwo. Jak wskazano w uzasadnieniu do Projektu, możliwość łączenia niepublicznych FIZ będzie korzystna z punktu widzenia inwestorów w szczególności, gdy w wyniku spadku wartości aktywów zasadność dalszego funkcjonowanie funduszu staje pod znakiem zapytania. Możliwość połączenia z innym funduszem stanowić więc będzie alternatywę dla likwidacji. Z uwagi na fakt, że nowe regulacje dotyczą funduszy niepublicznych, których tworzenie nie wymaga zgody KNF, także ich łączenie nie będzie wymagało takiej zgody.

Wprowadzenie nowej usługi dystrybucji

Projekt zakłada wprowadzenie do ustawy o funduszach inwestycyjnych tzw. „usługi dystrybucyjnej”, która ma być świadczona przez podmioty, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 lub 3 oraz w art. 32 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych na rzecz towarzystwa lub funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego.

Szerzej o nowej usłudze dystrybucji oraz o ocenie skutków proponowanych zmian, wkrótce na naszej stronie internetowej.

Wprowadzenie nowego typu portfelowego funduszu inwestycyjnego dla celów rozpowszechnienia funduszu typu ETF

Opublikowany Projekt zakłada również wprowadzenie do ustawy o funduszach inwestycyjnych zmian mających na celu dostosowanie istniejących regulacji do rozwijającego się rynku oraz mających na celu zapewnienie możliwości dalszego jego rozwijania się. Jednym z rozwiązań jest przekształcenie koncepcji funduszu portfelowego (ETF) z funduszu inwestycyjnego zamkniętego i oparcie go na konstrukcji funduszu otwartego (FIO lub SFIO).

Ustawodawca proponuje również wprowadzenie zbywalności jednostek uczestnictwa funduszy portfelowych (w celu umożliwienia dokonywania nimi obrotu wtórnego na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu, a także wprowadzenia dematerializacji (rejestracja w depozycie papierów wartościowych) jednostek uczestnictwa funduszy portfelowych.

Więcej o przewidzianych przez projektodawcę rozwiązaniach dot. przekształcenia funduszy portfelowych wkrótce na naszej stronie internetowej.

Zmiana maksymalnych terminów na zbycie lub odkupienie przez FIO/SFIO jednostek uczestnictwa

W zaktualizowanej wersji Projektu, pozostawiono przepisy przewidujące zmianę maksymalnych terminów na zbycie przez fundusz jednostek uczestnictwa po dokonaniu wpłaty na te jednostki lub na odkupienie przez fundusz jednostek uczestnictwa po zgłoszeniu żądania ich odkupienia, poprzez zastąpienie terminów liczonych w dniach kalendarzowych przez terminy liczone w dniach roboczych tj. z 7 dni kalendarzowych na 5 dni roboczych.

W ocenie projektodawcy zmiana terminów wskazanych w treści art. 90 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych ma na celu urealnienie maksymalnych terminów na zbycie przez fundusz jednostek uczestnictwa po dokonaniu wpłaty na te jednostki oraz na odkupienie przez fundusz jednostek uczestnictwa po zgłoszeniu żądania ich odkupienia. Aktualnie terminy te nie mogą być dłuższe niż 7 dni kalendarzowych, co w przypadku kumulacji dni wolnych od pracy lub dni, w których nie odbywa się sesja giełdowa, kiedy to uniemożliwione jest dokonanie wyceny funduszu, rodzi znaczące trudności operacyjne po stronie funduszy. Co więcej, w ocenie projektodawcy aktualna regulacja zachęca uczestników rynku do arbitrażu, który to może prowadzić do nadużyć.

Wprowadzenie możliwości nabywania przez FIZ nieruchomości do portfela inwestycyjnego również po upływie okresu dostosowawczego

Projekt (analogicznie jak jego pierwsza wersja) zakłada nowelizacje art. 148 ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych poprzez umożliwienie funduszom inwestycyjnym zamkniętym nabywania nieruchomości do portfela inwestycyjnego również po upływie okresu dostosowawczego, pod warunkiem, że nie spowoduje to naruszenia limitów inwestycyjnych i doprowadzenia struktury aktywów do niezgodności z przepisami ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz statutu funduszu.

Dotychczasowe brzmienie przepisu mogło prowadzić do wniosku, iż po upływie 24 miesięcy od dnia rejestracji FIZ nie ma dalszej możliwości nabywania nieruchomości stanowiących lokaty, co w konsekwencji prowadziło do uznania, że po upływie wskazanego okresu, fundusz jest pozbawiony możliwości kontynuowania działalności lokacyjnej. Tymczasem intencją ustawodawcy było wyznaczenie funduszom maksymalnego okresu przejściowego na ukształtowanie struktury tej części portfela inwestycyjnego, która zakłada dokonywanie lokat w nieruchomości. W związku z tym, projektodawca zdecydował się na zmianę brzmienia art. 148 ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych wskazując wprost na możliwość nabywania przez FIZ nieruchomości do portfela inwestycyjnego również po upływie okresu dostosowawczego. Tym samym okres 24 miesięcy od dnia rejestracji funduszu należy odnosić wyłącznie do obowiązku dostosowania struktury portfela inwestycyjnego do wymagań określonych w ustawie oraz statucie funduszu, a więc w szczególności w zakresie limitów inwestycyjnych.

Zmiany w zakresie tajemnicy zawodowej

W przedstawionym Projekcie zaproponowano również zmiany przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych w zakresie tajemnicy zawodowej, których celem jest ujednolicenie przepisów z regulacjami innych ustaw sektorowych, w tym tych odnoszących się do rynku kapitałowego, takich jak ustawa o obrocie instrumentami finansowymi i rozwiązań prawnych przyjętych w tej ustawie w zakresie uprawnień poszczególnych służb do uzyskiwania informacji zawierających tajemnice prawnie chronione.

W tym celu zaproponowano m.in. rozszerzenie katalogu podmiotów wskazanych w art. 281 ustawy o funduszach inwestycyjnych o Centralne Biuro Antykorupcyjne oraz Rzecznika Finansowego, a także zaproponowano dodanie w art. 281 ustępów 4 – 6. Proponowane zmiany przewidują wprost, że udostępnianie informacji przez towarzystwo lub fundusze inwestycyjne na zasadach przewidzianych Umowie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA oraz w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej. Nadto, proponowane zmiany dopuszczają możliwość udostępniania przez TFI i fundusze inwestycyjne informacji stanowiących tajemnicę zawodową instytucjom obowiązanym wchodzącym w skład grupy, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Określenie domniemania porozumienia w przypadku nabycia albo objęcia akcji towarzystwa funduszy inwestycyjnych

Projekt zakłada nowelizację art. 54 ust. 7 ustawy o funduszach poprzez doprecyzowanie, że przedmiotem porozumienia jest nie tylko sposób wykonywania prawa głosu, lecz również samo nabycie albo objęcie akcji lub praw z akcji towarzystwa funduszy inwestycyjnych.

Jednocześnie, Projekt zakłada dodanie w art. 54 ustawy o funduszach inwestycyjnych nowego ust. 7a, określającego przypadki, w których należy domniemywać istnienie porozumienia, którego przedmiotem jest wykonywanie prawa głosu z akcji. Przepisy te wzorowane są na analogicznej regulacji zawartej w ustawie o ofercie publicznej.

W ocenie projektodawcy takie doprecyzowanie domniemania porozumienia wpłynie na podwyższenie poziomu ochrony akcjonariuszy mniejszościowych przed wykorzystaniem przez innych akcjonariuszy posiadanej przewagi z posiadania określonych w art. 54 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych poziomów ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu lub udziału w kapitale zakładowym towarzystwa funduszy inwestycyjnych. W ten sposób wyeliminowana zostanie luka związana z definiowaniem porozumienia przy nabywaniu lub objęciu akcji przekraczającego poziomy określone w art. 54 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Wprowadzenie konieczności wskazania przez bankowych depozytariuszy - członka zarządu odpowiedzialnego za wykonywanie czynności depozytariusza

Projektodawca zdecydował dodać do ustawy o funduszach inwestycyjnych nowy art. 73a nakładający na depozytariuszy będących podmiotem, o którym mowa w art. 71 ust. 2 pkt 1, tj. depozytariuszy bankowych, obowiązek wskazania Komisji Nadzoru Finansowego, członków zarządu odpowiedzialnych za wykonywanie czynności depozytariusza.

Powyższe ma na celu usprawnienie przekazywania informacji do Komisji. Dodanie do ustawy o funduszach inwestycyjnych art. 73a służy umożliwieniu pozyskiwania informacji o banku depozytariuszu bezpośrednio od tego podmiotu, zamiast tak jak dotychczas od towarzystwa.

Podwyższenie maksymalnych wymiarów kar pieniężnych, które mogą być nakładane przez KNF

Projekt zakłada podwyższenie maksymalnych wymiarów kar pieniężnych, które mogą być nakładane w określonych przypadkach przez Komisję Nadzoru Finansowego.

I tak, zgodnie z Projektem, w przypadku gdy TFI narusza przepisy prawa w zakresie zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi proponuje się analogiczne rozwiązanie jak przy naruszeniu przepisów dot. zarządzania FIO, tj. zwiększenie wymiaru kary z 5.000.000,00 zł do 20.949.500,00 zł albo kwoty stanowiącej równowartość 10% całkowitego rocznego przychodu wykazanego w ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym TFI. Projektodawca optuje zatem za aż czterokrotnym zwiększeniem wymiaru kary administracyjnej, nie przedstawiającym przy tym żadnego uzasadnienia proponowanej zmiany w tym zakresie.

Analogicznie jak w pierwotnej wersji, w przypadku podmiotów, którym towarzystwo powierzyło na podstawie umowy, o której mowa w art. 45a ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych wykonywanie czynności związanych z działalnością prowadzoną przez to towarzystwo oraz likwidatorów funduszy inwestycyjnych, zaproponowano zwiększenie wymiaru kar administracyjnych z obecnego maksymalnego wymiaru 500.000,00 zł do 5.000.000,00 zł.

Określenie sposobów ograniczenia przez KNF działalności TFI w zakresie zarządzania AFI

Aktualne brzmienie przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych uprawnia Komisję Nadzoru Finansowego do wydania decyzji administracyjnej ograniczającej zakres wykonywanej działalności zarządzania AFI wyłącznie w zakresie strategii inwestycyjnych, które mogą stosować AFI, którymi zarządza lub może zarządzać towarzystwo.

W ocenie projektodawcy wskazane jest rozszerzenie kompetencji Komisji poprzez wyposażenie w dodatkowe instrumenty nadzorcze. W tym celu Projekt zakłada znowelizowanie brzmienia art. 228 ust. 1c ustawy o funduszach inwestycyjnych poprzez wskazanie obok dotychczasowego ograniczenia odnoszącego się wyłącznie do wskazywania strategii inwestycyjnej, które nie mogą być stosowane, także wskazanie możliwych innych sposobów ograniczenia przez Komisję działalności TFI w zakresie zarządzania AFI poprzez nadanie Komisji uprawnienia do ograniczenia wykonywania działalności zarządzania AFI w zakresie rodzajów bądź typów funduszy inwestycyjnych, którymi zarządza lub może zarządzać towarzystwo.

Rezygnacja z obligatoryjności przeprowadzania rozpraw w postępowaniach sankcyjnych

Projekt przewiduje rezygnację z obligatoryjności przeprowadzenia rozprawy w postępowaniach sankcyjnych. Zgodnie z obecnym brzmieniem przepisu art. 228 ust. 5 in principio ustawy o funduszach inwestycyjnych wydanie decyzji sankcyjnej następuje po przeprowadzeniu rozprawy. Projektowana zmiana zakłada zaś uchylenie tej części przepisu.

W ocenie projektodawcy rezygnacja z obowiązku przeprowadzenia rozprawy w postępowaniach sankcyjnych nie wpłynie na uprawnienia strony postępowania z uwagi, iż strona w każdym momencie postępowania może zwrócić się do Komisji z wnioskiem o przeprowadzenie rozprawy administracyjnej, której możliwość przeprowadzenia przewidują przepisy postępowania administracyjnego. Usunięcie obligatoryjnej rozprawy z ustawy o funduszach inwestycyjnych, zdaniem projektodawcy, uzasadnione jest również faktem, że Komisja posiada uprawnienie do wyznaczenia z urzędu rozprawy administracyjnej. Ustawodawca zdaje się jednak nie brać pod uwagę faktu, że przeprowadzenie rozprawy na wniosek strony może mieć miejsce wyłącznie, w przypadku gdy zapewni to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania lub gdy wymaga tego przepis prawa (art. 89 § 1 k.p.a.). Złożenie przez stronę wniosku o przeprowadzenie rozprawy nie da więc gwarancji, że takowa zostanie przez Komisję przeprowadzona.

W związku z nowelizacją przepisów ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym (art. 25) zaproponowano również rezygnację z obowiązku ogłoszenia decyzji w Dzienniku Urzędowym Komisji Nadzoru Finansowego, uznając ten obowiązek za nadmiarowy względem wynikających z art. 25 ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym zasad upubliczniania informacji o zastosowanych przez KNF środkach nadzorczych.

Wycofanie się z propozycji zniesienia obowiązku rejestracji certyfikatów inwestycyjnych w KDPW

W zaktualizowanej wersji Projektu wycofano się z rozwiązań zaproponowanych w lipcu 2021 r., tj. w pierwszej wersji Projektu, a dot. odejścia od wymogu obligatoryjnej dematerializacji certyfikatów inwestycyjnych niepublicznych FIZ-ów i jednoczesną propozycją powrotu do ewidencji uczestników, o których to założeniach pisaliśmy szerzej na naszej stronie internetowej.

Rezygnując z rozwiązań przedstawionych w pierwotnej wersji Projektu, projektodawca ostatecznie dał wyraz poparcia dla utrzymania dotychczas obowiązującego modelu rejestracji certyfikatów inwestycyjnych niepublicznych FIZ, tj. rejestracji certyfikatów w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych.

Rezygnacja z wprowadzenia cyfryzacji zawiadomień o zmianach statutów

W zaktualizowanej wersji Projektu, ustawodawca rezygnował również z możliwości wprowadzenia cyfryzacji zawiadomień o zmianach statutów funduszy inwestycyjnych. Przypominamy, że w pierwotnej wersji Projektu zaproponowano rozwiązania mające na celu wprowadzenie do ustawy o funduszach inwestycyjnych przepisów umożliwiających przesyłanie zawiadomień o zmianach statutów do UKNF w postaci elektronicznej, co w ocenie ustawodawcy miało służyć przyspieszeniu dokonywania analizy porównawczej kolejnych wersji statutów przy jednoczesnym poprawieniu jakości analiz.

Wejście w życie zmian oraz aktualny status prac nad Projektem

Zgodnie z założeniami Projektu, nowelizacja przepisów (z pewnymi wyjątkami) ma wejść w życie w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia. Dla towarzystw funduszy inwestycyjnych, które przed dniem wejścia w życie zmian uzyskały zezwolenie na wykonywanie działalności, przewidziany został termin na dostosowanie, wynoszący 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej.

Aktualnie Projekt znajduje się na etapie konsultacji oraz opiniowania. Uwagi do Projektu można zgłaszać do 25 listopada 2022 r. Kancelaria, podobnie jak przy konsultowaniu pierwotnej wersji Projektu, zamierza czynnie uczestniczyć w procesie dalszych prac legislacyjnych, w tym zgłaszając uwagi do najnowszego Projektu.

Ocena proponowanych zmian

Z pewnością krytycznie należy ocenić propozycję wprowadzenia do ustawy o funduszach ograniczeń w zakresie outsourcingu, które w praktyce oznaczają wykluczenie możliwości powierzenia zarządzania dużej grupie podmiotów, w tym eliminację z obrotu prawnego takich podmiotów jak serwiserzy, którzy dotychczas zarządzali sekurytyzowanymi wierzytelnościami na podstawie wydanego przez KNF zezwolenia. Jako negatywne należy ocenić również wycofanie się przez projektodawcę z propozycji zniesienia obowiązku dematerializacji certyfikatów inwestycyjnych niepublicznych FIZ. Odejście od zniesienia tego obowiązku stanowi zasadniczo zignorowanie dotychczas podnoszonych przez uczestników rynku licznych głosów optujących za powrotem do rejestrowania certyfikatów niepublicznych FIZ w ewidencji uczestników. Nie sposób również ocenić pozytywnie planowanego podniesienia maksymalnych wymiarów kar pieniężnych za naruszenie przepisów ustawy o funduszach, przy jednoczesnej rezygnacji z obligatoryjności przeprowadzania rozprawy w postępowaniach sankcyjnych.

Jako pozytywne należy ocenić niewątpliwie umożliwienie łączenia FIZ, obok dotychczas możliwego łączenia FIZAN, jak również doprecyzowanie przepisów w zakresie możliwości nabywania przez FIZ nieruchomości do portfela inwestycyjnego również po upływie okresu dostosowawczego.

Interesujące mogą okazać się również rozwiązania prawne związane z funkcjonowaniem funduszy portfelowych typu ETF, której to inicjatywnie poświęcimy odrębne opracowanie.

Z pełną treścią proponowanych zmian w ustawie o funduszach inwestycyjnych, jak również z uzasadnieniem do nowelizowanej wersji Projektu można zapoznać się pod linkiem.

Autorzy: r.pr. Nikola Jadwiszczak-Niedbałka oraz apl. adw. Jakub Murawski.

Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym świadczy usługi doradztwa przy ofertach publicznych, obsłudze crowdfundingu, transakcji M&A, jak również doradztwa regulacyjnego dla sektora finansowego, świadcząc usługi m. in. w zakresie działalności firm inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych, podmiotów zarządzających aktywami, banków (depozytariuszy), a także w zakresie obsługi sporów sądowych dla podmiotów rynku kapitałowego.

Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.

  • Kontakt

    ul. Wojciecha Górskiego 9
    00-033 Warszawa

    tel.: 22 295 09 40,
    tel./fax: 22 692 44 74

    e-mail: biuro@krwlegal.pl

    Numer rachunku bankowego:
    45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP

    KRS: 0000576857
    NIP: 5252630217

    REGON: 362543036

    Dołącz do nas:LinkedIn