KRWLEGAL rekomendowana w rankingach IFLR1000 2024 · Rzeczpospolita 2024 · The Legal 500

Nowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego – zmiany dot. ustawy o usługach płatniczych

W dniu 4 listopada 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano zaktualizowaną treść projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku.

16 listopada 2022

Projekt zakłada nowelizację 28 ustaw, których zmiana ma na celu, zgodnie z deklarowanym zamiarem projektodawców, m.in. uporządkowanie i usprawnienie funkcjonowania instytucji rynku finansowego, ochrony ich klientów oraz usprawnienie nadzoru nad rynkiem finansowym.

Poniżej prezentujemy omówienie planowanych do wprowadzenia zmian w ustawie o usługach płatniczych. W celu zapoznania się z komentarzem do pozostałych, istotnych zmian przewidzianych w Projekcie zapraszamy do śledzenia naszej strony internetowej.

Najważniejsze planowane zmiany do ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych („Ustawa”) można podzielić na dwie grupy, tj. zmiany dotyczące (i) kar i odpowiedzialności oraz (ii) doręczeń elektronicznych.

Zmiany w zakresie kar i odpowiedzialności

Grupa zmian dotyczących kar i odpowiedzialności dotyczy kilku obszarów.

Jedną z projektowanych zmian dotyczących kar nakładanych zgodnie z Ustawą jest rozszerzenie katalogu osób, na które taka kara może zostać nałożona. Zgodnie z obecnymi postanowieniami KNF może nałożyć karę za naruszenia stwierdzone w toku kontroli na osoby zarządzające bezpośrednio odpowiedzialne za stwierdzone nieprawidłowości. Projekt przewiduje rozszerzenie tych uprawnień o możliwość nałożenia kary również na osobę będącą członkiem organu statutowego podmiotu nadzorowanego, która była bezpośrednio odpowiedzialna za nadzór nad obszarem, w którym stwierdzono nieprawidłowość. W ramach projektowanych zmian postuluje się również doprecyzowanie, że kara może zostać nałożona na osobę, która pełniła funkcję lub była członkiem organu nadzorującego w okresie, w którym nastąpiły naruszenia, co pozwoli karać również na osoby, które nie pełnią już funkcji w nadzorowanym podmiocie.

Kolejną, nie mniej istotną projektowaną zmianą, jest propozycja wprowadzenia możliwości nakładania kar pieniężnych na w/w osoby w określonej wysokości. Obecne postanowienia pozwalają na nałożenie na osoby zarządzające bezpośrednio odpowiedzialne za naruszenie kar do wysokości trzykrotności miesięcznego wynagrodzenia brutto tej osoby, wyliczonego na podstawie średniego wynagrodzenia brutto za trzy miesiące poprzedzające miesiąc, w którym nałożono karę. Projektowane zmiany, poza rozszerzeniem katalogu osób, na które kara może zostać nałożona, określa jej maksymalny wymiar na poziomie 500 tys. złotych. Powyższa zmiana tłumaczona jest w uzasadnieniu tym, że w praktyce zdarza się, że nie jest możliwe ustalenie zarobków danej osoby lub osoba ta nie pobiera wynagrodzenia w okresie 3 miesięcy przed nałożeniem kar, co w niektórych przypadkach pozwala na uniknięcie kary. O ile uzasadnienie do tej zmiany można uznać za zrozumiałe, to określenie maksymalnej wysokości kary wydaje się być co najmniej  dyskusyjne.

Projekt zakłada możliwość nałożenia w/w kar (oraz ich nowego wymiaru) na osoby będące członkiem organów nadzorujących (i) w krajowej instytucji płatniczej, (ii) w instytucji płatniczej, (iii) u dostawców świadczących wyłącznie usługę dostępu do informacji o rachunku, (iv) w małej instytucji płatniczej, (v) w biurach usług płatniczych oraz (vi) u wydawców pieniądza elektronicznego.

Warto również zwrócić uwagę na propozycję uchylenia art. 116 Ustawy, który wyłączał możliwość wszczęcia postępowania przez KNF po upływie 6 miesięcy od dnia powzięcia przez nadzorcę informacji o okolicznościach mogących stanowić podstawę nałożenia kary albo jeżeli od popełnienia czynu upłynęło więcej niż 2 lata. Uchylenie tego przepisu będzie skutkowało stosowaniem ogólnego, pięcioletniego terminu przedawnienia wynikającego z art. 189g § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Zmiany w zakresie doręczeń elektronicznych

Projektowana nowelizacja ma również ułatwić KNF prowadzenie czynności kontrolnych i nadzorczych. Zmienione przepisy będą uprawniały Komisję Nadzoru Finansowego do doręczania dokumentów dotyczących czynności kontrolnych i innych czynności nadzorczych do ich adresatów na adres do doręczeń elektronicznych. Uprawnienie to będzie dotyczyło dokumentów sporządzonych w postaci elektronicznej i opatrywanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu administracji publicznej ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo pieczęcią.

Projektowane zmiany będą dotyczyć dostawców o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1–4, 6 i 9 Ustawy (banku krajowego, oddziału banku zagranicznego, instytucji kredytowej i jej oddziału, instytucji pieniądza elektronicznego, instytucji płatniczej oraz spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej lub Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej), krajowej instytucji płatniczej, dostawców świadczących wyłącznie usługę dostępu do informacji o rachunku, małych instytucji płatniczych, biur usług płatniczych oraz krajowych instytucji pieniądza elektronicznego.

Z pełną treścią Projektu można zapoznać się na stronie RCL.

Aktualnie trwa proces ponownych uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania, a ewentualne uwagi do Projektu można zgłaszać do 25 listopada 2022 r.

Autor: r.pr. Michał Kret.

Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym świadczy usługi doradztwa przy ofertach publicznych, obsłudze crowdfundingu, transakcji M&A, jak również doradztwa regulacyjnego dla sektora finansowego, świadcząc usługi m. in. w zakresie działalności firm inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych, podmiotów zarządzających aktywami, banków (depozytariuszy), a także w zakresie obsługi sporów sądowych dla podmiotów rynku kapitałowego.

Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.

  • Kontakt

    ul. Wojciecha Górskiego 9
    00-033 Warszawa

    tel.: 22 295 09 40,
    tel./fax: 22 692 44 74

    e-mail: biuro@krwlegal.pl

    Numer rachunku bankowego:
    45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP

    KRS: 0000576857
    NIP: 5252630217

    REGON: 362543036

    Dołącz do nas:LinkedIn