KNF udzielił wyjaśnień na pytanie IZFiA dotyczące, wykonywania obowiązków z Ustawy AML przez tfi w związku z żądaniami przekazania danych uczestników funduszy, kierowanymi przez banki oraz domy maklerskie
1 października 2021
W ramach pisma z dnia 21 września 2021 r. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego („Urząd”, „UKNF”) przedstawił wyjaśnienia w odpowiedzi na zapytanie Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami („Izba”, „IZFiA”) dotyczące interpretacji przepisu art. 280 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi („UFI”), w kontekście przepisów art. 34 ust. 1 pkt 2) w zw. z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu („Ustawa AML”).
W swoim zapytaniu Izba zwraca uwagę UKNF, że w związku z wykonywaniem obowiązków wynikających z Ustawy AML banki i domy maklerskie zwracają się do towarzystw funduszy inwestycyjnych (TFI) z żądaniem ujawnienia danych uczestników funduszy posiadających co najmniej 25% jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych, w przypadkach w których klientem banku krajowego lub firmy inwestycyjnej jest fundusz inwestycyjny (w związku z kryterium ustalania beneficjenta rzeczywistego przewidzianym w art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. a) tiret trzecie Ustawy AML).
Tymczasem ujawnienie wspomnianych informacji jest w ocenie IZFiA problematyczne o tyle, że dane wymagane przez wspomniane wyżej instytucje finansowe podlegają ochronie przed ujawnieniem oraz szczególnemu reżimowi w zakresie dotyczącym udostępniania – stosownie do regulacji przewidzianej w art. 280 i nast. UFI. Jednocześnie, wedle treści wskazanych na wstępie przepisów Ustawy AML na bankach i domach maklerskich jako instytucjach obowiązanych ciąży powinność identyfikacji beneficjenta rzeczywistego oraz podejmowania uzasadnionych czynności w celu weryfikacji jego tożsamości, oraz ustalenia struktury własności i kontroli – w odniesieniu do klienta, który tak jak fundusz inwestycyjny jest osobą prawną. W przypadku gdy instytucja obowiązana nie może zastosować jednego ze środków bezpieczeństwa finansowego (w tym, wskazanego powyżej, stosownie do treści art. 34 ust. 1 pkt 2) Ustawy AML), wówczas w szczególności nie nawiązuje stosunków gospodarczych (w przypadku nowych klientów) lub rozwiązuje takie stosunki (np. w przypadku już zawartych umów z klientami). Wykonanie przez ww. instytucje obowiązane określonych powyżej obowiązków związanych z identyfikacją beneficjenta rzeczywistego wydaje się pozostawać w kolizji z brakiem w systemie regulacji prawnych (w tym w UFI oraz innych ustawach) przepisu, który zwalniałby w takim przypadku TFI z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej, umożliwiając towarzystwu przekazanie innej instytucji obowiązanej danych uczestników funduszu, posiadających co najmniej 25% jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych, celem ustalenia beneficjentów rzeczywistych klienta takich instytucji, będącego funduszem inwestycyjnym.
Odnosząc się do przedstawionych wyżej zagadnień związanych z interpretacją przepisów, UKNF sformułował w szczególności następujące konkluzje:
Z perspektywy całego systemu regulacji UFI mających na celu ochronę interesów uczestników funduszy inwestycyjnych, która w tym przypadku uzasadniałaby objęcie przewidzianym w ustawie reżimem ochronnym informacji, które z uwagi na swój wrażliwy charakter powinny korzystać ze szczególnych rozwiązań celem przeciwdziałania uzyskaniu do nich dostępu ze strony osób nieuprawnionych, kontrowersyjna wydaje się teza Urzędu, wedle której informacje zawarte w ewidencji uczestników FIZ prowadzonej przez TFI na podstawie przepisów poprzedzających zmianę UFI z 2018 r. nie są objęte tajemnicą zawodową. Mowa w tym przypadku bowiem o takich kategoriach danych jak w szczególności dane identyfikujące uczestnika FIZ oraz informacje dotyczące liczby, rodzaju i serii certyfikatów posiadanych przez poszczególnych uczestników. Na tym tle nie wydaje się uzasadnione podejście UKNF, który opierając się na literalnej interpretacji treści art. 280 ust. 2 UFI, prowadzi do odmiennego potraktowania na potrzeby ustalenia zakresu definicji terminu „tajemnica zawodowa” informacji zawartych w ramach rejestru uczestników FIO/SFIO (objętych ochroną jako wskazane w ramach ustawowego, otwartego katalogu informacji stanowiących tajemnicę zawodową), wobec analogicznych pod względem „wrażliwego charakteru” i zasadności ochrony informacji zawartych w ramach wspomnianej ewidencji uczestników FIZ (pozbawionych ochrony w związku z wykluczeniem ich z zakresu pojęcia „tajemnica zawodowa”). Wobec istotnych wątpliwości w powyższym zakresie, należałoby oczekiwać kontynuowania przez UKNF dialogu z przedstawicielami rynku, tak aby wnioski formułowane w zakresie dotyczącym zagadnień z obszaru AML, w tym na gruncie regulacji sektorowych, nie podważały zaufania inwestorów do instytucji finansowych. Uczestnicy funduszy zasługują na adekwatną ochronę danych dotyczących ich inwestycji bez względu na rodzaj funduszu, a więc również w przypadku tych spośród FIZ, których certyfikaty zapisane są w ewidencji prowadzonej przez TFI.
Kancelaria jest zaangażowana w rozwój rynku kapitałowego w Polsce, w tym bierze czynny udział w pracach legislacyjnych dotyczących funkcjonowania tego rynku. Nasza oferta obejmuje pomoc m.in. w takich działaniach jak obsługa inwestycji kapitałowych, sekurytyzacja, MiFID II (w tym zachęty), doradztwo w zakresie AML, obsługa funduszy inwestycyjnych oraz innych instytucji finansowych.
Autor: Mariusz Biały, Counsel,
Więcej informacji na temat oferty Kancelarii można znaleźć pod linkiem. Zapraszamy również do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.
Wyłączenie dopuszczalności outsourcingu zarządzania portfelami istotnej grupy funduszy
6 października 2021
Założenia projektu ustawy o ochronie sygnalistów
6 października 2021
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP