Coraz bliżej wejścia w życie dużych zmian w regulacji pozyskania kapitału przez platformy finansowania społecznościowego i nie tylko
15 października 2021
W dniu 11 października 2021 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został zaktualizowany projekt ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych („Projekt”).
Celem projektowanej ustawy jest:
Warto na wstępie przypomnieć, iż projektowana ustawa dotyczy finansowania społecznościowego, czyli tzw. crowdfundingu oraz zakłada m. in.
Zarówno o toczących się pracach nad Projektem, jak i o opublikowanym w dniu 4 maja 2021 r. Projekcie pisaliśmy na naszej stronie internetowej. Najnowsza, zaktualizowana wersja Projektu jest wynikiem przeprowadzonych konsultacji publicznych, które trwały do 18 maja 2021 r., w trakcie których zgłoszono liczne uwagi do pierwotnej wersji Projektu.
Dwuletni okres przejściowy dla spółek z o.o.
Omawiając najważniejsze zmiany względem pierwotnej wersji Projektu, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na treść art. 46 projektowanej ustawy (art. 43 wg. pierwszej wersji Projektu), który wprowadza zmiany do Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z treścią tego przepisu oferta nabycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie może być kierowana do nieoznaczonego adresata, a nabycie udziałów nie może być promowane przez kierowanie ich reklamy lub innej formy promocji do nieoznaczonego adresata. W ocenie ustawodawcy „udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością w polskim systemie spółek handlowych nie są przeznaczone do publicznego obrotu”. Do treści tego przepisu zgłoszone zostały liczne uwagi. Sposób ustosunkowania się uwag, z pewnością nie jest satysfakcjonujący. Przewidziany bowiem został dwuletni okres przejściowy (do 9 listopada 2023 r.), w którym spółki z o.o. będą mogły ubiegać się o finansowanie w drodze oferowania swoich udziałów, a platformy finansowania społecznościowego będą mogły pośredniczyć w takich ofertach. Zgodnie ze stanowiskiem ustawodawcy „dwuletni okres przejściowy ma umożliwić upowszechnienie formy prostej spółki akcyjnej jako najkorzystniejszej formy prowadzenia działalności przez mikroprzedsiębiorców i przedsiębiorców typu start-up”.
Zmiany w zakresie tajemnicy zawodowej
W zaktualizowanym Projekcie wprowadzono również szereg zmian dotyczących tajemnicy zawodowej:
Solidarna odpowiedzialność za rzetelność arkusza kluczowych informacji inwestycyjnych
W zakresie zmian do Projektu warto zwrócić również uwagę na art. 35 ust. 4 projektowanej ustawy, wprowadzający solidarną odpowiedzialność podmiotów zobowiązanych do zapewnienia rzetelności i kompletności informacji zawartych w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych, czyli właściciela projektu oraz podmiotu sporządzającego informacje lub biorącego udział w jej sporządzeniu. Solidarności tej nie będzie można ograniczyć ani wyłączyć.
Zmiany w zakresie odpowiedzialności karnej
W Projekcie ustawy znajdziemy rozdział 8, zawierający sankcje karne przewidziane za naruszenia przepisów projektowanej ustawy, i tak np. prowadzenie działalności w zakresie świadczenia usług finansowania społecznościowego bez wymaganego zezwolenia, podlegać będzie grzywnie do 5 000 000 zł. Najnowsza wersja Projektu przewiduje, że tej samej karze podlegać będzie podmiot popełniający czyn objęty sankcją, działający w imieniu lub w interesie osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
Szersze uprawnienia nadzorcze KNF
W zakresie uprawnień nadzorczych KNF warto zwrócić uwagę na rozszerzenie katalogu podmiotów, którym KNF może wydawać zalecenia o podmioty trzecie, którym dostawca usług finansowania społecznościowego zlecił wykonywanie czynności związanych z usługą finansowania społecznościowego. Zgodnie z obecnym brzmieniem Projektu, Komisja może m. in. nakazać ww. podmiotowi trzeciemu wstrzymanie rozpoczęcia przekazywania komunikatów marketingowych albo przerwanie ich przekazywania.
W najnowszej wersji Projektu doprecyzowaniu uległy również przepisy określające zakres informacji, które dostawca usług finansowania społecznościowego przekazuje KNF przed rozpoczęciem działalności polegającej na indywidualnym zarządzaniu portfelami pożyczek. Dostawca ma być zobowiązany m. in. do dostarczenia opisu modelu biznesowego planowanej działalności oraz opisu funkcji związanych ze świadczeniem usługi indywidualnego zarządzania portfelem pożyczek, które mają zostać zlecone osobom trzecim oraz opis działań, których celem jest uniknięcie dodatkowego ryzyka operacyjnego, związanego z takim zleceniem.
Zmiany do Ustawy o ofercie publicznej
Wspomnieć należy, że Projekt przewiduje również nowelizację ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych („Ustawa o ofercie”). W obecnym brzmieniu, Projektowane zmiany obejmują m. in.:
Pamiętać należy jednak o przepisach przejściowych, które zostały przewidziane w Projekcie – do 9 listopada 2023 r. emitent dokonujący oferty finansowania społecznościowego zobowiązany będzie do udostępnienia arkusza kluczowych informacji inwestycyjnych, jeżeli w wyniku tej oferty zakładane wpływy brutto na terytorium Unii Europejskiej, stanowić będą wraz z wpływami, które emitent zamierzał uzyskać z tytułu takich ofert finansowania społecznościowego, dokonanych w okresie poprzednich 12 miesięcy, mniej niż 2 500 000 euro i nie mniej niż 100.000 euro.
Mając na uwadze, że do pierwszej wersji Projektu zgłoszono aż 151 uwag oraz, że Projekt został aktualnie skierowany do ponownych konsultacji i uzgodnień, które mają potrwać do 22 października, możemy spodziewać się kolejnych zmian do Projektu w niedługim czasie.
Jednocześnie przypominamy, że projektowana ustawa ma wejść w życie z dniem 10 listopada 2021 r., co jest zbieżne z terminem rozpoczęcia stosowania przepisów Rozporządzenie ECSP. Zgodnie natomiast z postanowieniami Dyrektywy 2021/338, państwa członkowskie są zobowiązane przyjąć i opublikować przepisy niezbędne do jej wykonania do dnia 28 listopada 2021 r. i stosować je od dnia 28 lutego 2022 r.
Autor: aplikant radcowska Katarzyna Okoń
Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa. w tym świadczy usługi m. in. w zakresie prawa korporacyjnego, obsługi inwestycji kapitałowych i instytucji finansowych.
Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa oraz takich kwestiach jak obsługa crowdfundingu. Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.
IX spotkanie z cyklu „Śniadanie biznesowe”
20 października 2021
Trwa nabór wniosków w projekcie Sieć Otwartych Innowacji.
19 października 2021
14 października 2021
12 października 2021
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP