KRWLEGAL rekomendowana w rankingach IFLR1000 · Rzeczpospolita · The Legal 500

Rozporządzenie MiCA

Kancelaria Prawna świadczy kompleksową obsługę prawną w obszarze Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937, zwanego rozporządzeniem MiCA (Markets in Crypto-Assets).

Co reguluje Rozporządzenie MiCA?

Rozporządzenie MiCA to pierwszy unijny akt prawny kompleksowo regulujący zagadnienie kryptoaktywów w UE. Jego celem jest ujednolicenie przepisów dotyczących kryptoaktywów, zwiększenie bezpieczeństwa inwestorów oraz zapewnienie stabilności finansowej rynku.

Rozporządzeniem tym ustanowiono zharmonizowane ramy dla rynku kryptoaktywów, regulując zasady przeprowadzania oferty publicznej i dopuszczania do obrotu na platformie obrotu kryptoaktywów, a także wymogi w odniesieniu do dostawców usług w zakresie kryptoaktywów (ang. CASP).

Czym są kryptoaktywa?

Na gruncie rozporządzanie MiCA kryptoaktywem jest „cyfrowe odzwierciedlenie wartości lub prawa, które da się przenosić i przechowywać w formie elektronicznej z wykorzystaniem technologii rozproszonego rejestru lub podobnej technologii”.

Rozporządzenie MiCA wyróżnia następujące rodzaje kryptoaktywów:

  • tokeny będące pieniądzem elektronicznym (ang. electronic money tokens, EMT”), czyli kryptoaktywa, które mają utrzymywać stabilną wartość dzięki powiązaniu ich z jedną walutą urzędową;
  • tokeny powiązane z aktywami (ang. asset-referenced tokens, ART”), czyli kryptoaktywa, które nie są tokenami będącymi e-pieniądzem i które mają utrzymywać stabilną wartość dzięki temu, że są powiązane z inną wartością lub prawem bądź ich kombinacją, w tym z co najmniej jedną walutą urzędową,
  • kryptoaktywa inne niż ART lub EMT, w tym tokeny użytkowe, czyli kryptoaktywa, które mają jedynie zapewnić dostęp do danego towaru lub usługi dostarczanych przez jego emitenta.

Warto zaznaczyć, że nie wszystkie kryptoaktywa zostały objęte zakresem podmiotowym rozporządzenia MiCA – rozporządzenie nie ma zastosowania m.in. do kryptoaktywów, które są unikalne i nie są zamienne z innymi kryptoaktywami, instrumentów finansowych, depozytów, w tym lokat strukturyzowanych, środków pieniężnych niebędących EMT, pozycji sekurytyzacyjnych i innych.

Wartość kryptoaktywów ma charakter subiektywny i w znacznym stopniu wynika z zainteresowania stron lub uczestników rynku. Dla podmiotów poszukujących finansowania ich emisja może stanowić innowacyjną formę pozyskiwania kapitału oraz szansę na zwiększenie konkurencyjności. Kryptoaktywa mogą być również wykorzystywane jako tańsza i szybsza alternatywa dla tradycyjnych środków płatniczych.

Kogo dotyczy Rozporządzenie MiCA?

Katalog podmiotów, do których stosuje się rozporządzenie MiCA jest bardzo szeroki, obejmuje on bowiem „osoby fizyczne i prawne oraz niektóre inne przedsiębiorstwa uczestniczące w emisji, ofercie publicznej i dopuszczaniu do obrotu kryptoaktywów lub świadczące usługi związane z kryptoaktywami w Unii” (czyli tzw. CASP,  crypto-asset service provider).

CASP mogą świadczyć następujące usługi:

  • zapewnianie przechowywania kryptoaktywów i administrowania nimi w imieniu klientów;
  • prowadzenie platformy obrotu kryptoaktywami;
  • wymianę kryptoaktywów na środki pieniężne;
  • wymianę kryptoaktywów na inne kryptoaktywa;
  • wykonywanie zleceń związanych z kryptoaktywami w imieniu klientów;
  • plasowanie kryptoaktywów;
  • przyjmowanie i przekazywanie zleceń związanych z kryptoaktywami w imieniu klientów;
  • doradztwo w zakresie kryptoaktywów;
  • zarządzanie portfelem kryptoaktywów;
  • świadczenie usług transferu kryptoaktywów w imieniu klientów.

Wymogi dla emitentów i dostawców usług w zakresie kryptoaktywów

Rozporządzenie MiCA w szczególności określa szczegółowe wymogi dla emitentów ART i EMT oraz dla CASP, regulując ich działalność, organizację, zasady zarządzania i sprawowania nad nimi nadzoru, a także wymogi udzielania im zezwoleń.

Wybrane obowiązki i wymogi, które muszą spełniać emitenci ART:

  • uzyskanie zezwolenie na ofertę publiczną ART i na ubieganie się o ich dopuszczenie do obrotu – w przypadku osoby prawnej lub innego przedsiębiorstwa lub posiadanie statusu instytucji kredytowej spełniającej wymogi wynikające z rozporządzenia MiCA,
  • sporządzenie dokumentu informacyjnego – zatwierdzony dokument informacyjny (oraz, w stosownych przypadkach, zmieniony dokument informacyjny) powinien zostać opublikowany na stronie internetowej emitenta ART,
  • sporządzanie kwartalnych sprawozdań - w przypadku emisji powyżej 100 mln euro, a w szczególnych przypadkach również poniżej tej kwoty,
  • dostosowanie materiałów marketingowych do wymogów Rozporządzenia MiCA,
  • bieżące informowanie posiadaczy ART,
  • ustanowienie i utrzymywanie polityk i procedur wymaganych na gruncie rozporządzenia MiCA(w tym rozpatrywania skarg, identyfikowania konfliktów interesów, prawa do żądania wykupu),
  • posiadanie solidnych zasad zarządzania, członków zarządu cieszących się wystarczająco dobrą opinią, posiadających odpowiednią wiedzę, doświadczenie i umiejętności oraz znaczących akcjonariuszy i udziałowców cieszących się wystarczająco dobrą opinią,
  • posiadanie funduszy własnych w kwocie co najmniej równej najwyższej z następujących kwot - 350 000 EUR lub 2 % średniej kwoty rezerwy aktywów lub jednej czwartej stałych kosztów pośrednich z poprzedniego roku,
  • posiadanie rezerwy aktywów - inwestowanie rezerwy aktywów jest możliwe wyłącznie w wysoce płynne instrumenty finansowe o minimalnym ryzyku rynkowym, kredytowym i koncentracji.
  • ustanowienie i utrzymywanie planu naprawy i planu wykupu.

W przypadku emitentów znaczących ART przewidziane zostały szczególne dodatkowe obowiązki.

Wybrane obowiązki i wymogi, które muszą spełniać emitenci EMT:

  • posiadanie zezwoleniana prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa lub instytucja pieniądza elektronicznego,
  • zgłoszenie właściwemu organowi i opublikowanie dokumentu informacyjnego,
  • dokonanie powiadomienia o zamiarze oferowania publicznego EMT lub ubiegania się o ich dopuszczenie ich do obrotu– z co najmniej czterdziestodniowym wyprzedzeniem,
  • dostosowanie materiałów marketingowych do wymogów Rozporządzenia MiCA,
  • zdeponowanie co najmniej 30% otrzymanych środków pieniężnych w zamian za EMT na odrębnych rachunkach w instytucjach kredytowych – pozostała część środków jest inwestowana,
  • ustanowienie i utrzymywanie planu naprawy i planu wykupu.

W przypadku emitentów znaczących EMT przewidziane zostały szczególne dodatkowe obowiązki.

Wybrane obowiązki i wymogi, które muszą spełniać emitenci CASP:

  • posiadanie zezwolenia na prowadzenie działalności jako dostawca usług w zakresie kryptoaktywówzgodnie z art. 63 Rozporządzenia MiCA – w przypadku osób prawnych lub innych przedsiębiorstw lub świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów na podstawie notyfikacji zgodnie z art. 60 Rozporządzenia MiCA – w przypadku instytucji kredytowej, centralnego depozytu papierów wartościowych, firmy inwestycyjnej, uczestników rynku, instytucji pieniądza elektronicznego, spółki zarządzającej UCITS lub zarządzającego alternatywnym funduszem inwestycyjnym,
  • posiadanie głównej siedziby w państwie członkowskim, w którym prowadzą przynajmniej część swojej działalności związanej z usługami w zakresie kryptoaktywów oraz miejsca faktycznego zarządu i miejsce zamieszkania co najmniej jednego z dyrektorów w UE (w przypadku CASP, którzy uzyskali zezwolenie zgodnie z art. 63 MiCA),
  • forma prawna przedsiębiorstw niebędących osobami prawnymi musi zapewniać poziom ochrony interesów osób trzecich równoważny poziomowi zapewnianemu przez osoby prawne i przedsiębiorstwa te muszą podlegać równoważnemu nadzorowi ostrożnościowemu odpowiedniemu dla ich formy prawnej,
  • posiadanie zabezpieczeń ostrożnościowych co najmniej równych wyższej ze wskazanych kwot:
    • kwocie stałych minimalnych wymogów kapitałowych określonych dla danej usługi w zakresie kryptoaktywów;
    • jednej czwartej stałych kosztów pośrednich z poprzedniego roku, podlegających corocznemu przeglądowi
  • posiadanie członków zarządu cieszących się wystarczająco dobrą opinią, posiadających odpowiednią wiedzę, doświadczenie i umiejętności oraz znaczących akcjonariuszy i udziałowców cieszących się wystarczająco dobrą opinią,
  • ustanowienie polityk, procedur, mechanizmów, systemów i planów wymaganych na gruncie rozporządzenia MiCA,
  • zatrudnianie personelu posiadającego wiedzę, umiejętności i doświadczenie niezbędne do wykonywania przydzielonych im obowiązków,
  • ewidencjonowanie wszystkich usług w zakresie kryptoaktywów, a także realizowanych działań, zleceń i transakcji oraz wszelkiej prowadzonej przez działalności.

Doradztwo w zakresie Rozporządzenia MiCA

Eksperci KRWLegal / LegalWell zapewniają kompleksowe doradztwo w obszarze kryptoaktywów, w tym emitentom kryptoaktywów oraz podmiotom zamierzającym prowadzić działalność jako dostawca usług w zakresie kryptoaktywów.

Nasi prawnicy zapewniają profesjonalne wsparcie w zakresie interpretacji przepisów oraz analizy wpływu rozporządzenia MiCA na działalność organizacji. 

Doradzamy naszym Klientom na każdym etapie wdrażania rozporządzenia MiCA – przeprowadzamy audyty prawne, przygotowujemy niezbędne regulacje wewnętrzne i pomagamy w ich wdrożeniu, uczestniczymy w procesie przygotowania dokumentów informacyjnych, a także wspieramy w uzyskiwaniu zezwoleń.

Zespół specjalistów KRWLegal / LegalWell prowadzi również szkolenia, skierowane zarówno do kadry zarządzającej, jak i pracowników, w zakresie regulacji rozporządzenia MiCA i ich praktycznego zastosowania.

Dlaczego warto skorzystać z naszego wsparcia?

Nasz zespół specjalistów prawa rynku finansowego i technologii cyfrowych doradza przedsiębiorcom, funduszom i startupom działającym w obszarze kryptoaktywów, prawa finansowego i technologii blockchain, oferując rozwiązania indywidualnie dostosowane do potrzeb naszych Klientów.

Nasi eksperci na bieżąco monitorują zmiany legislacyjne zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym co pozwala nam sprawnie reagować na nowe się wyzwania regulacyjne.

Posiadamy ponadto rozległe doświadczenie w zakresie reprezentacji Klientów przed polskimi organami regulacyjnymi, w szczególności w procesach licencyjnych przed Komisją Nadzoru Finansowego.

Napisz do nas

Masz pytania dotyczące tej usługi? Skontaktuj się z nami, a nasi specjaliści udzielą Ci fachowej pomocy.

Napisz do nas

Masz pytania dotyczące tej usługi? Skontaktuj się z nami, a nasi specjaliści udzielą Ci fachowej pomocy.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • Kontakt
    Kancelaria prawna Krzysztof Rożko i Wspólnicy

    ul. Wojciecha Górskiego 9
    00-033 Warszawa

    tel.: 22 295 09 40,
    tel./fax: 22 692 44 74

    e-mail: biuro@krwlegal.pl

    Numer rachunku bankowego:
    45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP

    KRS: 0000576857
    NIP: 5252630217

    REGON: 362543036

    Dołącz do nas:LinkedIn