Dnia 22 sierpnia 2018 r. Generalny Inspektor Informacji Finansowej (dalej: ,,GIIF’’) wydał wytyczne w sprawie identyfikacji klienta instytucji obowiązanej i weryfikacji jego tożsamości w sytuacji braku jego fizycznej obecności (dalej: ,,Wytyczne’’).
24 września 2018
Zgodnie z treścią Wytycznych, instytucja obowiązana ma obowiązek posłużyć się dokumentem stwierdzającym tożsamość klienta lub innymi dokumentami, względnie danymi lub informacjami pochodzącymi z wiarygodnego i niezależnego źródła w celu potwierdzenia, że klient jest tym za kogo się podaje. Instytucja obowiązana ma możliwość wyboru sposobu weryfikacji. Najbardziej godnymi zaufania instrumentami według GIIF są środki identyfikacji elektronicznej w tym kwalifikowany podpis elektroniczny.
W przypadku braku możliwości wykorzystania wyżej wspomnianych środków identyfikacji elektronicznej, instytucja obowiązana powinna zastosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego. W ocenie GIIF instytucja powinna posłużyć się co najmniej dwoma różnymi dokumentami, danymi i informacjami przy czym przynajmniej jeden z tych materiałów powinien być dokumentem stwierdzającym tożsamość w rozumieniu powszechnie obowiązującego prawa (na przykład dowodem osobistym lub prawem jazdy).
W przypadku weryfikacji tożsamości klienta który jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, instytucja obowiązana do weryfikacji powinna posłużyć się dokumentem zawierającym aktualne dane z wyciągu właściwego rejestru. W przypadku działania osoby fizycznej upoważnionej do działania w imieniu klienta instytucja obowiązana powinna zweryfikować umocowanie osoby fizycznej do działania w imieniu klienta, wykorzystując przykładowo dane zawarte w wyżej wspomnianym dokumencie lub przy pomocy aktu notarialnego potwierdzającego umocowanie.
Instytucja obowiązana może uzyskać wgląd do materiałów weryfikacyjnych poprzez wideo – rozmowę, podczas której pracownik instytucji ma możliwość przyjrzenia się oryginałom. W przypadku weryfikacji na podstawie dokumentu zawierającego zdjęcie ma możliwość weryfikacji czy osoba na zdjęciu jest tą samą osobą z którą rozmawia.
GIIF wskazuje, że dodatkowym środkiem weryfikacji klienta może być pierwsza transakcja przeprowadzona za pomocą przelewu bankowego z rachunku klienta, prowadzonego w innej instytucji obowiązanej. Zastrzega jednocześnie, że nie należy jednak traktować ww. środka jako podstawowego sposobu weryfikowania tożsamości klienta z uwagi na minimalny zakres danych osobowych zawartych w informacji o przelewie. Te dane mogą służyć jedynie do dodatkowej weryfikacji tożsamości klienta, przeprowadzonej na podstawie innych materiałów weryfikacyjnych.
Uzupełniające raportowanie CRS
24 września 2018
Zawiadomienie o dalszym pełnieniu funkcji IOD przez byłych ABI
24 września 2018
19 września 2018
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP