W dniu 17 lipca 2019 r. na stronie internetowej KNF opublikowano stanowisko Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie ubezpieczeń z grupy 3 działu I załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej . Wspólną cechą ubezpieczeń będących przedmiotem stanowiska jest ich inwestycyjny charakter oraz przeniesienie ryzyka inwestycyjnego na klienta.
16 sierpnia 2019
Biorąc powyższe pod uwagę, organ nadzoru w przedstawionym dokumencie wskazuje zasady w celu lepszego dostosowania proponowanych ubezpieczeń do potrzeb danego klienta, aby nie został on obarczony nadmiernym ryzykiem.
Organ nadzoru wskazuje, że pobieranie przez pośredników wynagrodzenia w formie partycypacji w świadczeniach dodatkowych (tzw. kick-back) otrzymywanych przez zakłady ubezpieczeń od towarzystw funduszy inwestycyjnych zarządzających funduszami, w które lokowane są aktywa ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych (UFK) pochodzące ze środków wpłacanych przez ubezpieczających, stanowi potencjalne źródło konfliktu interesów. W ocenie Urzędu, praktyki te powinny być oceniane pod kątem kryteriów wskazanych dla oceny zachęt i systemów zachęt określonych w art. 8 ust. 2 Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/2359, gdyż w postrzeganiu uczestników rynku finansowego dystrybutor, oferując umowę ubezpieczenia z UFK, może kierować się nie tyle potrzebami klienta, co chęcią uzyskania dodatkowego wynagrodzenia. Fakt ujawnienia informacji o świadczeniach dodatkowych nie stanowi skutecznego ograniczenia ryzyka konfliktu interesów i działanie takie, w ocenie organu nadzoru, nie jest wystarczające.
Po drugie, w opinii organu nadzoru działania zakładów ubezpieczeń oraz ich ewentualna współpraca z TFI, mające na celu nabywanie do portfela lokat UFK certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez fundusze inwestycyjne zamknięte, o których mowa w art. 15 ust. 1a Ustawy o funduszach, nie mogą zakładać lub prowadzić w praktyce do sytuacji, w której klientowi zakładu ubezpieczeń będą oferowane ubezpieczenia z UFK o znacznej ekspozycji na instrumenty finansowe, których nie mógłby nabyć bezpośrednio ze względu na kryterium minimalnego progu inwestycji na poziomie 40 000 euro przy jednorazowym zapisie na certyfikaty konkretnego FIZ lub które z innych powodów musiałyby być uznane za nieodpowiednie lub nieadekwatne dla tego klienta.
Po trzecie, w stanowisku wskazano, iż w przypadku lokowania środków UFK w fundusz inwestycyjny należy uwzględnić reputację, doświadczenie i stabilność kadry zarządzającej TFI zarządzającego tym funduszem oraz reputację usługodawców (np. depozytariusza funduszu, firmy audytorskiej badającej sprawozdanie finansowe funduszu). Ponadto, ocena TFI powinna następować nie tylko na etapie podejmowania decyzji inwestycyjnych i wyboru funduszy inwestycyjnych do portfela UFK, ale także na etapie późniejszym, celem identyfikacji i możliwości reakcji na ryzyko, a także zapobieżenia nadmiernemu wzrostowi ryzyka operacyjnego.
Na końcu UKNF zaznaczył, iż w szczególności, jeżeli aktywa te są lokowane w jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne funduszy inwestycyjnych, zakład ubezpieczeń powinien ograniczać ryzyko nadmiernego uzależnienia się od jednego podmiotu zarządzającego funduszami inwestycyjnymi (TFI).
Nowelizacja KPC i przepisów dotyczących kosztów sądowych
21 sierpnia 2019
19 sierpnia 2019
Nowelizacja Kodeksu spółek handlowych wprowadzająca prostą spółkę akcyjną podpisana przez Prezydenta
13 sierpnia 2019
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP