W dniu 23 czerwca 2023 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów.
17 lipca 2023
Projekt ma na celu implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2167 z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie podmiotów obsługujących kredyty i nabywców kredytów oraz w sprawie zmiany dyrektyw 2008/48/WE i 2014/17/UE i tym samym rozwiązanie problemu nieobsługiwanych kredytów w Unii Europejskiej (zmniejszenie wolumenów tych kredytów).
Dyrektywa unijna ma zastosowanie do nabywców kredytów i podmiotów obsługujących kredyty, które zostały pierwotnie udzielone przez instytucję kredytową lub jej jednostki zależne, bez względu na rodzaj danego kredytobiorcy. W zakresie przedmiotowym - wprowadza zasady krajowego nadzoru nad tymi podmiotami oraz regulacje dotyczące ustanowienia procedury udzielania przez krajowy nadzór zezwolenia podmiotom obsługującym kredyty.
Środki zaproponowane przez ustawodawcę unijnego, a podlegające transponowaniu do polskiego porządku prawnego mają stworzyć dla instytucji kredytowych odpowiednie środowisko do radzenia sobie z nieobsługiwanymi kredytami ujętymi w ich bilansach, jak również mają zmniejszyć ryzyko akumulacji takich kredytów w przyszłości.
Obecnie instytucje kredytowe zobowiązane są do spełnienia określonych wymagań w zakresie zapewnienia wystarczającego pokrycia ekspozycji nieobsługiwanych kredytów (obowiązek odłożenia wystarczających środków w chwili, w której nowe kredyty stają się nieobsługiwane). Mechanizm ten okazał się jednak niewystarczający, a ustawodawca unijny uznał, że umożliwienie sprzedaży zagrożonych kredytów na rynkach wtórnych, według przejrzystych i konkurencyjnych zasad, pomoże z jednej strony przyjąć przez instytucje kredytowe kompleksową strategię, aby wyegzekwować należności z tytułu nieobsługiwanych kredytów, a z drugiej strony – pomoże zachować silne i skuteczne środki ochrony dla kredytobiorców.
Projektowana ustawa nakłada na nabywcę kredytu spoza terytorium RP obowiązek wyznaczenia podmiotu obsługującego kredyt. Czynności w zakresie obsługi kredytów będą odnosiły się do umów sporządzonych przez określony katalog kredytodawców, obejmujący m.in. bank krajowy lub instytucję kredytową czy oddział instytucji kredytowej. Działalność w zakresie obsługi kredytów ma być rozumiana jako podejmowanie co najmniej jednej z takich czynności jak pobieranie lub odzyskiwanie od kredytobiorcy wpłat należnych kredytodawcy wynikających z umowy, renegocjowanie warunków umowy, zarządzanie reklamacjami i skargami zgłaszanymi przez kredytobiorców czy informowanie kredytobiorcy o zmianach sposobu spłaty kredytu, stopy oprocentowania czy kosztach kredytu.
Podmioty obsługujące kredyty będą mogły prowadzić działalność po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Zgodnie z założeniami projektu podmiotami obsługującymi kredyty będą mogły zostać wyłącznie spółki akcyjne albo sp. z o.o. z ustanowioną obligatoryjnie radą nadzorczą z minimalnym kapitałem zakładowym na poziomie 1 mln zł. Projekt ustawy nakłada na te podmioty daleko idące obowiązki, w tym w zakresie konieczności opracowania i stosowania wewnętrznych procedur i polityk obejmujących w szczególności system zarządzania ryzykiem i system kontroli wewnętrznej, system ochrony praw kredytobiorców, zasady oceny sytuacji finansowej i gospodarczej kredytobiorcy czy wewnętrzne procedury AML (podmioty te będą bowiem uznawane za instytucje obowiązane na gruncie przepisów AML).
Podmioty prowadzące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w dniu wejścia w życie ustawy działalność w zakresie obsługi kredytów będą mogły ją nadal prowadzić na podstawie przepisów dotychczasowych, nie dłużej jednak niż do dnia 29 czerwca 2024 r. Jest to zatem nieprzekraczalny (póki co projektowany) termin, do którego podmioty te powinny dostosować swoją działalność do nowej rzeczywistości prawnej.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Projekt ustawy jest obecnie konsultowany publicznie. Ewentualne uwagi do projektu ustawy można zgłaszać w terminie do 24 lipca 2023 roku.
Kancelaria jest w trakcie przeprowadzania pogłębionej analizy przepisów projektowanej ustawy, a także ich wpływu na dotychczas obowiązuje przepisy dotyczące obsługi kredytów oraz obrotu wierzytelnościami i zamierza czynnie uczestniczyć w procesie legislacyjnym, w tym zgłaszając uwagi do propozycji ustawodawcy krajowego.
Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym świadczy usługi doradztwa przy ofertach publicznych, obsłudze crowdfundingu, transakcji M&A, jak również doradztwa regulacyjnego dla sektora finansowego, świadcząc usługi m. in. w zakresie działalności firm inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych, podmiotów zarządzających aktywami, banków (depozytariuszy), a także w zakresie obsługi sporów sądowych dla podmiotów rynku kapitałowego.
Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.
UKNF po raz kolejny staje w obronie wskaźnika WIBOR
28 lipca 2023
Sejm uchwalił ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego
19 lipca 2023
Cyfrowy rynek usług finansowych. Co czeka branżę funduszy inwestycyjnych w związku z DORA?
11 lipca 2023
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP