KRWLEGAL rekomendowana w rankingach IFLR1000 2024 · Rzeczpospolita 2024 · The Legal 500

Nowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obligacjach oraz niektórych innych ustaw skierowany do Komitetu do Spraw Europejskich

W dniu 11 lipca 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji („RCL”) opublikowany został zaktualizowany projekt ustawy o zmianie ustawy o obligacjach oraz niektórych innych ustaw („Projekt”).

18 lipca 2022

Nowa wersja projektu jest efektem przeprowadzonych uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania, w tym ponownych uzgodnień i konsultacji. Aktualnie Projekt jest przedmiotem prac Komitetu do Spraw Europejskich. Jego członkowie mają czas do 20 lipca 2022 r. na zgłaszanie ewentualnych uwag.

Przypomnieć należy, że główne założenia projektowanej ustawy obejmują:

  • określenie zasad emisji instrumentów kapitałowych kwalifikowanych do kapitału regulacyjnego banków i domów maklerskich lub środków własnych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, w tym emisji nowego instrumentu – obligacji kapitałowych, wyposażonych w mechanizm absorpcji strat;
  • zniesienie obecnie występujących barier w zakresie emisji instrumentów, które mogą być zaliczane do kapitału dodatkowego Tier I oraz Tier II banków i domów maklerskich, a w przypadku zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji klasyfikowane do środków własnych jako pozycje podstawowe środków własnych kategorii 1-3.

Nowelizacja ustawy o obligacjach jest długo wyczekiwaną na polskim rynku kapitałowym, bowiem wejście w życie projektowanych przepisów umożliwi emisję tzw. hybrydowych instrumentów kapitałowych (contingent convertibles bonds, CoCo bonds), wyposażonych w mechanizm pokrywania strat poprzez automatyczną konwersję na akcje w przypadku wystąpienia zdarzenia inicjującego. Obligacje tego typu posiadają cechy zarówno instrumentów dłużnych, jak i kapitałowych i są z powodzeniem emitowane w innych krajach europejskich.

Obligacje kapitałowe będą mogły być emitowane wyłącznie przez banki krajowe, domy maklerskie, krajowe zakłady ubezpieczeń oraz krajowe zakłady reasekuracji, a nabywane lub obejmowane – wyłącznie przez podmioty profesjonalne. Ograniczenie to motywowane jest złożonym charakterem i podwyższonym ryzykiem obligacji kapitałowych, które w ocenie ustawodawcy wymagają profesjonalnej wiedzy inwestycyjnej. Zwrócić należy uwagę na wprowadzoną do Projektu zmianę minimalnej wartości nominalnej obligacji kapitałowej. Zgodnie z aktualną wersją projektu, wartość nominalna obligacji kapitałowej ma wynosić co najmniej 400 000 zł lub równowartość tej kwoty wyrażoną w innej walucie, określoną na podstawie średniego kursu tej waluty ogłaszanego przez NBP w dniu podjęcia uchwały o emisji obligacji kapitałowej. W pierwotnym projekcie proponowano, by wartość nominalna jednej obligacji kapitałowej nie była niższa niż 100 000 euro (lub równowartość tej kwoty w innej walucie).

Aktualny Projekt,  względem wersji opublikowanej w lipcu 2020 roku, znacząco rozszerza katalog aktów prawnych zmienianych projektowaną ustawą oraz obejmuje swoim zakresem nowe obszary, które mają zostać uregulowane nowelą tj.:

  • wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2261 z dnia 15 grudnia 2021 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2009/65/WE w odniesieniu do stosowania dokumentów zawierających kluczowe informacje przez spółki zarządzające przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS);
  • cyfryzację obowiązków informacyjnych wobec KNF, realizowanych przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych, fundusze, likwidatorów funduszy, depozytariuszy i zarządzających ASI;
  • zapewnienie stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych.

Zgodnie z aktualnym brzmieniem Projektu, nowelizacja ustawy o obligacjach ma wejść w życie w terminie, co do zasady, 6 miesięcy od dnia jej ogłoszenia, co stanowi znaczące wydłużenie tego okresu przez ustawodawcę, biorąc pod uwagę, iż pierwszy projekt zakładał czternastodniowe vacatio legis.

Szerzej o pierwotnej wersji Projektu pisaliśmy na naszej stronie internetowej w dniu 17 lipca 2020 r.

Z treścią aktualnej wersji projektu ustawy można zapoznać się pod linkiem.

Autor: aplikantka radcowska Katarzyna Okoń

Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym  świadczy usługi doradztwa przy ofertach publicznychobsłudze crowdfundingutransakcji M&A, jak również doradztwa regulacyjnego dla sektora finansowego, świadcząc usługi m. in. w zakresie działalności firm inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych, podmiotów zarządzających aktywami, banków (depozytariuszy), a także pozostałych uczestników rynku finansowego.

Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.

 

 

 

 

 

  • Kontakt

    ul. Wojciecha Górskiego 9
    00-033 Warszawa

    tel.: 22 295 09 40,
    tel./fax: 22 692 44 74

    e-mail: biuro@krwlegal.pl

    Numer rachunku bankowego:
    45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP

    KRS: 0000576857
    NIP: 5252630217

    REGON: 362543036

    Dołącz do nas:LinkedIn