W dniu 14 stycznia 2022 r. na stronie Ministerstwa Finansów zostały opublikowane 4 nowe komunikaty Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, odnoszące się do sposobu wykonywania obowiązków ciążących na instytucjach obowiązanych na podstawie ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
17 stycznia 2022
W komunikatach poruszono kwestie ogólnogrupowych procedur w zakresie AML/CFT, korzystania z usług podmiotów trzecich przy stosowaniu środków bezpieczeństwa finansowego, oceny ryzyka instytucji obowiązanej, zasad odnotowywania rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR a ustalonymi przez instytucję obowiązaną informacjami o beneficjencie rzeczywistym oraz braku możliwości ustalenia lub wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych.
Komunikat nr 35 w sprawie ogólnogrupowych procedur w zakresie AML/CFT oraz korzystania z usług podmiotów trzecich przy stosowaniu środków bezpieczeństwa finansowego.
W komunikacie możemy odnaleźć informacje na temat podmiotów objętych obowiązkiem przyjęcia procedury grupowej, jak również obligatoryjnych i fakultatywnych elementów jakie powinny zostać uwzględnione w jej treści – w szczególności dotyczących wymiany i ochrony informacji przekazywanych na potrzeby wykonywania obowiązków z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu pomiędzy zaangażowanymi podmiotami z grupy.
Ponadto, GIIF wyjaśnia sposób wykonywania obowiązków w zakresie stosowania środków bezpieczeństwa finansowego przez podmioty trzecie, z których usług mogą korzystać instytucje obowiązane, kładąc nacisk na sprawną i efektywną współpracę, a także monitorowanie zmian na listach państw wysokiego ryzyka prowadzonych przez The Financial Action Task Force (on Money Laundering), organizacje i organy powiązane z ww. oraz na listach Komisji Europejskiej, przez instytucje obowiązane.
Komunikat nr 35 dostępny jest pod linkiem.
Komunikat nr 36 w sprawie oceny ryzyka instytucji obowiązanej.
W komunikacie GIIF przypomniał, jaki wpływ na indywidualną ocenę ryzyka powinna mieć ogólna tzw. Ogólna ocena ryzyka.
Ponadto, w komunikacie przypomniano o treści Stanowiska UKNF dotyczącego oceny ryzyka instytucji obowiązanej z dnia 15 kwietnia 2020 r. oraz wskazano na praktyczne aspekty związane ze stosowaniem wzorów ogólnych ocen ryzyka i możliwe konsekwencje płynące z braku ich adekwatności.
Komunikat nr 36 dostępny jest pod linkiem.
Komunikat nr 37 w sprawie zasad odnotowywania rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR a ustalonymi przez instytucję obowiązaną informacjami o beneficjencie rzeczywistym klienta.
Komunikat nr 37 został poświęcony środkom bezpieczeństwa finansowego w zakresie identyfikacji beneficjenta rzeczywistego w celu weryfikacji jego tożsamości oraz ustalenia struktury własności i kontroli (w przypadku klienta będącego osobą prawną, jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub trustem) i zasadom odnotowywania rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR, a ustalonymi samodzielnie przez daną instytucję obowiązaną.
GIIF wskazał, iż instytucja obowiązana powinna uwzględnić informacje zgromadzone w CRBR podczas stosowania środka bezpieczeństwa finansowego. Informacje te mogą stanowić wskazówkę do wyznaczenia kierunku dalszych uzasadnionych czynności w celu weryfikacji tożsamości beneficjenta rzeczywistego oraz ustalenia struktury własności i kontroli klienta.
W komunikacie przypomniano, iż w przypadkach rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR a ustalonymi przez instytucje obowiązaną informacjami o beneficjencie rzeczywistym klienta, instytucja obowiązana powinna:
Komunikat nr 37 dostępny jest pod linkiem.
Komunikat nr 38 w sprawie braku możliwości ustalenia lub wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych określonych w art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. a tiret pierwszym–czwartym ustawy AML.
Informacje zamieszczone w Komunikacie nr 38 referują do trudności, jakie napotykają instytucje obowiązane w związku z identyfikacją osoby fizycznej zajmującej wyższe stanowisko kierownicze jako beneficjenta rzeczywistego. Komunikat odnosi się w szczególności do dwóch przypadków tj. kiedy klientami instytucji obowiązanych zostaną między innymi klienci w których występuje skomplikowana i wielopoziomowa struktura własności, lub gdy w strukturze własności występują podmioty zlokalizowane w krajach, które nie udostępniają publicznie szczegółowych informacji – przykładowo o beneficjentach rzeczywistych.
W komunikacie przypomniano m.in., iż dla wskazania jako beneficjenta rzeczywistego osoby fizycznej zajmującej wyższe stanowisko kierownicze nie jest wystarczające ogólne stwierdzenie o wystąpieniu skomplikowanej i wielopoziomowej struktury własności. W takich przypadkach instytucja obowiązana w ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego jest zobligowana do ustalenia struktury własności i kontroli klienta – to jest zidentyfikowania konkretnych poszczególnych podmiotów a następnie identyfikacji beneficjenta rzeczywistego i weryfikacji jego tożsamości. Dopiero gdy analiza struktury własności klienta prowadzi do wniosku, iż brak jest możliwości ustalenia lub istnieją wątpliwości co do tożsamości danych osób fizycznych - możliwe jest ustalenie jako beneficjenta rzeczywistego osoby fizycznej zajmującej wyższe stanowisko kierownicze.
Komunikat nr 38 dostępny jest pod linkiem.
Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym świadczy usługi m.in. w takich dziedzinach, jak obsługa inwestycji kapitałowych, sekurytyzacja, MiFID II (w tym zachęty), obsługa funduszy inwestycyjnych oraz innych instytucji finansowych.
Autor: apl. adw. Katarzyna Łukomska
Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twoją działalność, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.
Parlament Europejski przyjął Akt o usługach cyfrowych
21 stycznia 2022
Zdalny onboarding Klientów - dokąd zmierzamy?
19 stycznia 2022
ESG - nowy rok, nowe wyzwania?
13 stycznia 2022
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP