KRWLEGAL rekomendowana w rankingach IFLR1000 2023 · Rzeczpospolita 2023 · The Legal 500

W dniu 14 stycznia 2022 r. na stronie Ministerstwa Finansów zostały opublikowane 4 nowe komunikaty Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, odnoszące się do sposobu wykonywania obowiązków ciążących na instytucjach obowiązanych na podstawie ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

17 stycznia 2022

W komunikatach poruszono kwestie ogólnogrupowych procedur w zakresie AML/CFT, korzystania z usług podmiotów trzecich przy stosowaniu środków bezpieczeństwa finansowego, oceny ryzyka instytucji obowiązanej, zasad odnotowywania rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR a ustalonymi przez instytucję obowiązaną informacjami o beneficjencie rzeczywistym oraz braku możliwości ustalenia lub wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych.

Komunikat nr 35 w sprawie ogólnogrupowych procedur w zakresie AML/CFT oraz korzystania z usług podmiotów trzecich przy stosowaniu środków bezpieczeństwa finansowego.

W komunikacie możemy odnaleźć informacje na temat podmiotów objętych obowiązkiem przyjęcia procedury grupowej, jak również obligatoryjnych i fakultatywnych elementów jakie powinny zostać uwzględnione w jej treści – w szczególności dotyczących wymiany i ochrony informacji przekazywanych na potrzeby wykonywania obowiązków z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu pomiędzy zaangażowanymi podmiotami z grupy.

Ponadto, GIIF wyjaśnia sposób wykonywania obowiązków w zakresie stosowania środków bezpieczeństwa finansowego przez podmioty trzecie, z których usług mogą korzystać instytucje obowiązane, kładąc nacisk na sprawną i efektywną współpracę, a także monitorowanie zmian na listach państw wysokiego ryzyka prowadzonych przez The Financial Action Task Force (on Money Laundering), organizacje i organy powiązane z ww. oraz na listach Komisji Europejskiej, przez instytucje obowiązane.

Komunikat nr 35 dostępny jest pod linkiem.

Komunikat nr 36 w sprawie oceny ryzyka instytucji obowiązanej.

W komunikacie GIIF przypomniał, jaki wpływ na indywidualną ocenę ryzyka powinna mieć ogólna tzw. Ogólna ocena ryzyka.

Ponadto, w komunikacie przypomniano o treści Stanowiska UKNF dotyczącego oceny ryzyka instytucji obowiązanej z dnia 15 kwietnia 2020 r. oraz wskazano na praktyczne aspekty związane ze stosowaniem wzorów ogólnych ocen ryzyka i możliwe konsekwencje płynące z braku ich adekwatności.

Komunikat nr 36 dostępny jest pod linkiem.

Komunikat nr 37 w sprawie zasad odnotowywania rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR a ustalonymi przez instytucję obowiązaną informacjami o beneficjencie rzeczywistym klienta.

Komunikat nr 37 został poświęcony środkom bezpieczeństwa finansowego w zakresie identyfikacji beneficjenta rzeczywistego w celu weryfikacji jego tożsamości oraz ustalenia struktury własności i kontroli (w przypadku klienta będącego osobą prawną, jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub trustem) i zasadom odnotowywania rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR, a ustalonymi samodzielnie przez daną instytucję obowiązaną.

GIIF wskazał, iż instytucja obowiązana powinna uwzględnić informacje zgromadzone w CRBR podczas stosowania środka bezpieczeństwa finansowego. Informacje te mogą stanowić wskazówkę do wyznaczenia kierunku dalszych uzasadnionych czynności w celu weryfikacji tożsamości beneficjenta rzeczywistego oraz ustalenia struktury własności i kontroli klienta.

W komunikacie przypomniano, iż w przypadkach rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR a ustalonymi przez instytucje obowiązaną informacjami o beneficjencie rzeczywistym klienta, instytucja obowiązana powinna:

  • zastosować środek bezpieczeństwa finansowego określony w art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy AML, polegający na identyfikacji beneficjenta rzeczywistego oraz podejmowaniu uzasadnionych czynności w celu weryfikacji jego tożsamości,
  • zastosować środek bezpieczeństwa finansowego określony w art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy AM, polegający na identyfikacji beneficjenta rzeczywistego oraz podejmowaniu uzasadnionych czynności w celu ustalenia struktury własności i kontroli – w przypadku klienta będącego osobą prawną, jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub trustem,
  • ustalić i odnotować rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR a ustalonymi informacjami o beneficjencie rzeczywistym klienta (w wewnętrznej procedurze instytucji obowiązanej powinny zostać uwzględnione zasady odnotowywania rozbieżności),
  • podjąć czynności w celu wyjaśnienia przyczyn rozbieżności (przykładowo skontaktować się z klientem, wyjaśnić sposób ustalenia beneficjenta rzeczywistego przez klienta, wyjaśnić sposób ustalenia struktury własności i kontroli przez klienta, wyjaśnić czy sposób ustalenia beneficjenta rzeczywistego oraz struktury własności i kontroli klienta przez instytucję obowiązaną był prawidłowy, wyjaśnić z jakiego powodu klient uznał daną osobę za beneficjenta rzeczywistego, zebrać nowe informacje i dokumenty),
  • potwierdzić odnotowane rozbieżności (przykładowo potwierdzić, iż instytucja obowiązana nie popełniła błędu podczas ustalania beneficjenta rzeczywistego oraz struktury własności i kontroli klienta, w miarę możliwości potwierdzić, że informacja o beneficjentach rzeczywistych w CRBR nie jest prawidłowa, potwierdzić przyczyny rozbieżności, ustalić czy rozbieżność ma charakter pozorny czy faktyczny), 
  • sporządzić uzasadnienie rozbieżności (przykładowo wskazać i udokumentować jakie czynności instytucja obowiązana podjęła w celu identyfikacji i weryfikacji beneficjenta rzeczywistego oraz struktury własności i kontroli klienta, jakie informacje i dokumenty były podstawą ustalenia przez instytucję beneficjenta rzeczywistego klienta oraz struktury własności i kontroli klienta, jakie informacje lub dokumenty były podstawą do stwierdzenia rozbieżności, jakie czynności instytucja podjęła w celu potwierdzenia odnotowanych rozbieżności, jakie informacje instytucja otrzymała w toku potwierdzania odnotowanych rozbieżności, jakie wnioski wynikają z analizy zebranych informacji i dokumentów, z jakich powodów instytucja obowiązana uznała, że rozbieżność ma charakter faktyczny),  
  • przekazać organowi właściwemu zweryfikowaną informację o tych rozbieżnościach wraz z uzasadnieniem i dokumentacją dotyczącą odnotowanych rozbieżności - instytucja przekazuje uzasadnienie sporządzone zgodnie z instrukcjami wskazanymi powyżej oraz przesyła pełną dokumentację związaną z ustaleniem beneficjenta rzeczywistego oraz potwierdzaniem odnotowanych rozbieżności.

Komunikat nr 37 dostępny jest pod linkiem.

Komunikat nr 38 w sprawie braku możliwości ustalenia lub wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych określonych w art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. a tiret pierwszym–czwartym ustawy AML.

Informacje zamieszczone w Komunikacie nr 38 referują do trudności, jakie napotykają instytucje obowiązane w związku z identyfikacją osoby fizycznej zajmującej wyższe stanowisko kierownicze jako beneficjenta rzeczywistego. Komunikat odnosi się w szczególności do dwóch przypadków tj. kiedy klientami instytucji obowiązanych zostaną między innymi klienci w których występuje skomplikowana i wielopoziomowa struktura własności, lub gdy w strukturze własności występują podmioty zlokalizowane w krajach, które nie udostępniają publicznie szczegółowych informacji – przykładowo  o beneficjentach rzeczywistych.

W komunikacie przypomniano m.in., iż dla wskazania jako beneficjenta rzeczywistego osoby fizycznej zajmującej wyższe stanowisko kierownicze nie jest wystarczające ogólne stwierdzenie o wystąpieniu skomplikowanej i wielopoziomowej struktury własności. W takich przypadkach instytucja obowiązana w ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego jest zobligowana do  ustalenia struktury własności i kontroli klienta – to jest zidentyfikowania konkretnych poszczególnych podmiotów a następnie identyfikacji beneficjenta rzeczywistego i weryfikacji jego tożsamości. Dopiero gdy analiza struktury własności klienta prowadzi do wniosku, iż brak jest możliwości ustalenia lub istnieją wątpliwości co do tożsamości danych osób fizycznych - możliwe jest ustalenie jako beneficjenta rzeczywistego osoby fizycznej zajmującej wyższe stanowisko kierownicze.

Komunikat nr 38 dostępny jest pod linkiem.

Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym świadczy usługi m.in. w takich dziedzinach, jak obsługa inwestycji kapitałowych, sekurytyzacjaMiFID II (w tym zachęty), obsługa funduszy inwestycyjnych oraz innych instytucji finansowych.

Autor: apl. adw. Katarzyna Łukomska

Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twoją działalność, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.

  • Kontakt

    ul. Wojciecha Górskiego 9
    00-033 Warszawa

    tel.: 22 295 09 40,
    tel./fax: 22 692 44 74

    e-mail: biuro@krwlegal.pl

    Numer rachunku bankowego:
    45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP

    KRS: 0000576857
    NIP: 5252630217

    REGON: 362543036

    Dołącz do nas:LinkedIn