KRWLEGAL rekomendowana w rankingach IFLR1000 2024 · Rzeczpospolita 2024 · The Legal 500

Niepubliczne FIZ – UKNF potwierdza dopuszczalność publikacji historycznych stóp zwrotu i wycen

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) zdecydował się na zmianę rygorystycznego podejścia w zakresie informacji, które mogą być publikowane przez niepubliczne fundusze inwestycyjne zamknięte (FIZ). UKNF przychylił się tym samym do postulatów Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA) reprezentującej branżę funduszy inwestycyjnych wzywających do rewizji „Stanowiska UKNF w sprawie oferowania certyfikatów inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych” z dnia 29 marca 2018 r.

19 maja 2023

W ramach stanowiska z 2018 r. organ nadzoru zwrócił uwagę towarzystwom funduszy inwestycyjnych na konieczność zapewnienia, aby udostępniane przez TFI informacje o certyfikatach inwestycyjnych emitowanych przez niepubliczny FIZ i warunkach ich nabycia, oraz w konsekwencji sam proces oferowania tych certyfikatów, nie miały charakteru oferty publicznej w rozumieniu obowiązujących wówczas przepisów, w tym w świetle przepisów Ustawy o ofercie. Towarzyszyło temu wskazanie, że weryfikacja, czy publikowane informacje stanowią wystarczającą podstawę do podjęcia decyzji o nabyciu tych papierów wartościowych prowadzona będzie z uwzględnieniem wykładni systemowej i celowościowej, w tym pod kątem oceny czy dostępne informacje mogą zostać uznane za jeden spójny przekaz i w konsekwencji podlegać ocenie pod kątem spełnienia przesłanek oferty publicznej na gruncie ówczesnej treści art. 3 ust. 3 Ustawy o ofercie.

W ocenie Urzędu przemawiają za tym zarówno „zmiany w szeroko rozumianym otoczeniu prawnym, jakie zaszły od czasu publikacji Stanowiska UKNF”, jak również dążenie do ochrony interesu uczestników takich funduszy oraz kwestie związane z transparentnością informacji publikowanych nt niepublicznych FIZ.

W aktualnym stanie prawnym definicja oferty publicznej została zawarta w ramach art. 2 lit. d Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE („Rozporządzenie 2017/1129”). Jak wskazuje UKNF, „w świetle ww. przepisu, oferta publiczna papierów wartościowych oznacza komunikat skierowany do odbiorców w dowolnej formie i za pomocą dowolnych środków, przedstawiający wystarczające informacje na temat warunków oferty i oferowanych papierów wartościowych, w celu umożliwienia inwestorowi podjęcia decyzji o nabyciu lub subskrypcji tych papierów wartościowych”. Ponadto, wskazana definicja „zawiera kilka elementów, które muszą być spełnione łącznie, aby dana oferta została uznana za ofertę publiczną (…)”. Wobec tego „prezentowanie informacji, które nie zawierają łącznie informacji o papierach wartościowych i warunkach ich nabycia, stanowiących wystarczającą podstawę do podjęcia decyzji o nabyciu tych papierów, nie daje podstaw do zakwalifikowania takiego zestawu informacji jako oferty publicznej”.

W tym kontekście, Urząd wskazuje że „w przypadku gdy prezentacja historycznych wyników funduszu nie jest powiązana z informacjami o prowadzonej lub planowanej emisji certyfikatów, jej warunkach, i innymi informacjami umożliwiającymi racjonalne podjęcie decyzji o nabyciu papierów wartościowych, to taka prezentacja, w tym publikowana cyklicznie, nie powinna być traktowana jako oferta publiczna”. Podobnie, „prezentacja ogólnej strategii stosowanej przez dany fundusz/subfundusz, która ma charakter abstrakcyjny i nie nawiązuje do charakterystyki danego papieru wartościowego (certyfikatu inwestycyjnego), nie będzie stanowić oferty publicznej”. Analogiczne wnioski UKNF formułuje w odniesieniu do publikacji wycen certyfikatów inwestycyjnych FIZ, posiłkując się w tym zakresie analizą treści motywu 14 preambuły Rozporządzenia 2017/1129.

W tym świetle warto wskazać, w ślad za UKNF, że każdy przypadek prezentacji informacji, których mowa powyżej powinien być traktowany odrębnie i analizowany pod kątem całości okoliczności towarzyszących prezentacji określonych informacji oraz ewentualnego spełnienia przesłanek definicji oferty publicznej. Nie można również zapominać o obowiązku przestrzegania regulacji prawnych i treści wytycznych dotyczących informacji reklamowych nt funduszy inwestycyjnych.

Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym świadczy usługi doradztwa przy ofertach publicznychobsłudze crowdfundingutransakcji M&A, jak również doradztwa regulacyjnego dla sektora finansowego, świadcząc usługi m. in. w zakresie działalności firm inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych, podmiotów zarządzających aktywami, banków (depozytariuszy), a także w zakresie obsługi sporów sądowych dla podmiotów rynku kapitałowego.

Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.

  • Kontakt

    ul. Wojciecha Górskiego 9
    00-033 Warszawa

    tel.: 22 295 09 40,
    tel./fax: 22 692 44 74

    e-mail: biuro@krwlegal.pl

    Numer rachunku bankowego:
    45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP

    KRS: 0000576857
    NIP: 5252630217

    REGON: 362543036

    Dołącz do nas:LinkedIn