KRWLEGAL rekomendowana w rankingach IFLR1000 2023 · Rzeczpospolita 2023 · The Legal 500

Kolejna wersja projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dystrybutorów

W dniu 10 lipca 2019 r. na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (RCL) opublikowana została aktualna wersja projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie postępowania podmiotów prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa, a także doradztwa inwestycyjnego w odniesieniu do takich instrumentów. Wspomniany akt prawny określa m.in. zasady prowadzenia wspomnianej działalności oraz warunki techniczne i organizacyjne jej wykonywania przez podmioty, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (dystrybutorzy).

10 lipca 2019

Spośród zmian względem pierwotnej wersji projektu, opublikowanej w marcu br. i skierowanej do konsultacji publicznych, warto zwrócić uwagę na:

1) utrzymanie wymogu aby przed przyjęciem pierwszego zlecenia lub rozpoczęciem świadczenia usługi nieodpłatnego doradztwa inwestycyjnego dystrybutor zawarł z klientem umowę, na podstawie której świadczona będzie dana usługa, oraz doręczenia klientowi najpóźniej z chwilą zawarcia ww. umowy regulaminu określającego sposób i warunki ich świadczenia (§ 27 rozporządzenia);

2) wprowadzenie kategorii nieskomplikowanych i łatwo dostępnych jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa, w przypadku których dystrybutor może określić grupę docelową w sposób mniej szczegółowy (§ 31 ust. 18 i 19 rozporządzenia);

3) zmianę pierwotnej treści rozporządzenia, odnoszącej się do zasad przyjmowania lub przekazywania świadczeń mających na celu poprawienie jakości usługi świadczonej przez dystrybutora na rzecz klienta lub potencjalnego klienta (tzw. zachęt), w tym odnoszących się do:

a) rozszerzenia zawartego w § 38 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia przykładowego katalogu usług dodatkowych lub usług poprawiających jakość usługi świadczonej na rzecz klienta lub potencjalnego klienta, które mogą w przypadku spełnienia pozostałych wymogów uzasadniać przyjmowanie lub przekazywanie zachęt:

  • o kategorię usługi zależnego doradztwa inwestycyjnego, świadczonej m.in. w sposób nieprzerwany oraz z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym za pośrednictwem kanału internetowego lub technologii mobilnych, dotyczącej szerokiego zakresu odpowiednich instrumentów finansowych,
  • o możliwość zapewnienia klientowi nieprzerwanego dostępu do szerokiego zakresu instrumentów finansowych, które mogą spełniać potrzeby klienta lub potencjalnego klienta, za pośrednictwem platformy dystrybucyjnej, dostępnej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym za pośrednictwem kanału internetowego lub technologii mobilnych, w połączeniu ze spełnieniem dalszych warunków (wraz z m.in.: zapewnieniem narzędzi przynoszących korzyści klientowi lub potencjalnemu klientowi, udostępnianiem okresowych sprawozdań na temat wyników oraz kosztów i opłat, czy prowadzeniem akcji informacyjnych oraz edukacyjnych dla klientów i potencjalnych klientów w zakresie funkcjonowania platformy dystrybucyjnej i nowych rozwiązań technologicznych);

b) dookreślenia w § 38 ust. 2 rozporządzenia, że usługi dodatkowe lub usługi poprawiające jakość usługi świadczonej na rzecz klienta lub potencjalnego klienta uważa się za proporcjonalne do poziomu otrzymanych świadczeń pieniężnych, w tym opłat i prowizji, lub świadczeń niepieniężnych, w przypadku w którym są one proporcjonalne do liczby klientów korzystających z usługi lub do ryzyka odpowiedzialności cywilnej ponoszonej przez dystrybutora w związku ze świadczeniem usługi;

4) rozszerzenie listy wymogów względem autoryzowanych pracowników dystrybutora wykonujących czynności związane ze świadczeniem przez dystrybutora usługi nieodpłatnego doradztwa inwestycyjnego w odniesieniu do jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa, w zakresie których podmiot ten posiada zezwolenie na pośredniczenie w przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, przy czym dla podmiotów świadczących usługę pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa przed dniem wejścia tego aktu, przewidziany został okres przejściowy na dostosowanie do wymogów określonych w rozporządzeniu, wynoszący 6 miesięcy od dnia jego wejścia w życie, z wyjątkiem wymogów określonych w § 28-32 i § 36 rozporządzenia (dokonanie oceny czy dana usługa lub instrument finansowy są odpowiednie dla klienta, obowiązki dotyczące celów biznesowych i strategii dystrybucji oraz określenia grupy docelowej), w przypadku których termin ten wynosić będzie 12 miesięcy.

Wraz z publikacją projektu Ministerstwo Finansów zwróciło się do podmiotów uczestniczących w procesie konsultacji publicznych o zgłoszenie ewentualnych uwag do kolejnej wersji projektu, w terminie do 16 lipca 2019 r.

Uprzejmie informujemy, iż nasza Kancelaria uczestniczy w przedmiotowym procesie legislacyjnym, a wedle raportu z konsultacji zdecydowana większość spośród naszych dotychczasowych uwag została uwzględniona albo przyjęta kierunkowo. Zachęcamy Państwa do kierowania za naszym pośrednictwem wszelkich wniosków i uwag związanych z projektem, które będą na bieżąco przekazywane w toku prowadzonych konsultacji.

Aktualna treść projektu rozporządzenia dostępna jest na stronie internetowej RCL

  • Kontakt

    ul. Wojciecha Górskiego 9
    00-033 Warszawa

    tel.: 22 295 09 40,
    tel./fax: 22 692 44 74

    e-mail: biuro@krwlegal.pl

    Numer rachunku bankowego:
    45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP

    KRS: 0000576857
    NIP: 5252630217

    REGON: 362543036

    Dołącz do nas:LinkedIn