W nocy z czwartku na piątek Sejm głosował w sprawie poprawek zgłoszonych przez Senat do Rządowego projekt ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.
17 kwietnia 2020
Uchwalona ustawa ma na celu uzupełnienie przepisów obowiązującej już tzw. Tarczy Antykryzysowej 1.0, poprzez wprowadzenie dalszych rozwiązań zapewniających przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym i społecznym epidemii koronawirusa, jak również rozszerzenie działań prawnych i systemowych minimalizujących zagrożenie dla zdrowia publicznego.
W ramach prac posłowie rozpatrywali łącznie 95 senackich poprawek, które wcześniej zostały poddane pod ocenę Komisji Finansów Publicznych. Posłowie postanowili o przyjęciu ponad 40 poprawek pozytywnie zaopiniowanych przez Komisję.
W dniu 17 kwietnia 2020 r. ustawa została podpisana przez Prezydenta RP oraz ogłoszona w Dzienniku Ustaw.
Z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w ustawie, niniejszy akt wchodzi w życie z dniem 18 kwietnia 2020 r.
Zauważyć należy, iż poza wieloma poprawkami o charakterze ściśle legislacyjnym, Sejm przyjął także poprawki merytoryczne, wpływające na sytuację przedsiębiorców mierzących się z kryzysem wywołanym przez epidemię koronawirusa. Poniżej wskazujemy na kluczowe poprawki Senatu, które ostatecznie znalazły się w treści uchwalonej ustawy.
W ramach Tarczy Antykryzysowej 2.0 wprowadza się kolejne w ostatnich tygodniach zmiany do kilkudziesięciu aktów prawnych, w tym m.in. do ustaw z dnia:
Zmiany wprowadzone Tarczą Antykryzysową 2.0 obejmują m.in.
1) wprowadzenie podstawy prawnej dla udzielenia na zasadach rynkowych zwrotnego wsparcia finansowego przedsiębiorcom przez Agencję Rozwoju Przemysłu (wsparcie nie ma charakteru pomocy publicznej) - jest to kolejny element tzw. Tarczy Finansowej,
2) dodanie spraw o rozpoznanie wniosku restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne do listy spraw pilnych;
3) częściowe (do wysokości 50 % kwoty składek) zwolnienie z opłacania składek ZUS za okres marzec – maj dla przedsiębiorców zatrudniających od 10 do 49 osób,
4) wprowadzenie możliwości ubiegania się o pożyczki przez mikroprzedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników,
5) wyłączenie obowiązku wliczania do przychodów zwolnienia ze składek i mikropożyczek,
6) zniesienie górnego pułapu przychodów (300 % przeciętego wynagrodzenia) w odniesieniu do świadczeń postojowych dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz możliwość wnioskowania oświadczenie postojowe na kolejne
7) możliwość odstąpienia do pobierania odsetek za zwłokę od składek ZUS,
8) wprowadzenie możliwości zdalnego uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (pisaliśmy o tym w „Parkiecie”)
9) zmiany w ustawie o obligacjach (pisaliśmy o tym na stronie Kancelarii)
10) zmiany w zakresie biegu terminu do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości (pisaliśmy o tym na stronie Kancelarii)
11) zwolnienie transakcji dot. walut wirtualnych z PCC (pisaliśmy o tym na stronie Kancelarii),
12) możliwość wydawania przez KNF decyzji w formie dokumentu elektronicznego (pisaliśmy o tym na stronie Kancelarii),
13) wydłużenie terminów związanych z obowiązkiem opracowania przez podmioty nadzorowane polityki zaangażowania (pisaliśmy o tym stronie Kancelarii).
Niestety, niezmienne względem pierwotnej wersji ustawy, przepisów Tarczy Antykryzysowej 2.0 nie będzie można stosować do przedsiębiorców, wobec których otwarte zostało postępowanie restrukturyzacyjne. Oznacza to, że wielu przedsiębiorców postawionych zostanie przed alternatywą, czy korzystać ze wsparcia oferowanego na podstawie przepisów Tarczy Antykryzysowej 2.0, czy też wykorzystać osłonę jaką zapewniają przepisy prawa restrukturyzacyjnego.
Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.
Planowane przesunięcie terminu na podjęcie przez WZA uchwały w sprawie polityki wynagrodzeń
20 kwietnia 2020
Klient Kancelarii - Medicofarma S.A. jedynym producentem testów do wykrywania SARS-CoV-2
19 kwietnia 2020
14 kwietnia 2020
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP