W dniu 2 czerwca 2025 r. UKNF zaprezentował, przygotowany we współpracy z Ministerstwem Finansów, pakiet propozycji mających na celu uproszczenie regulacji dla sektora usług finansowych w Unii Europejskiej.
2 czerwca 2025
Celem proponowanych zmian ma być nie tylko ograniczenie barier regulacyjnych, ale przede wszystkim wzmocnienie konkurencyjności europejskich gospodarek na jednolitym rynku.
Dokument liczy ponad 120 stron. Poniżej prezentujemy tylko wybrane propozycje zmian legislacyjnych.
UKNF podzielił dokument na kilka zasadniczych części:
W tej części opracowania UKNF, warto zwrócić uwagę m.in. na postulat rezygnacji z podwójnego raportowania informacji dot. wynagrodzeń przez instytucje kredytowe. Zgodnie z postulatem, należy usunąć obowiązek cyklicznego raportowania zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć, który wynika z CRD, ze względu na zbliżający się termin implementacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania, która wprowadza tożsamy obowiązek.
Na aprobatę zasługuje również propozycja usunięcia obowiązku sprawozdawczego, o którym mowa w art. 28 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 („rozporządzenie DORA”), obejmującego przedstawienie co najmniej raz w roku właściwym organom informacji na temat liczby nowych ustaleń dotyczących korzystania z usług ICT, zewnętrznych dostawców usług ICT, rodzaju ustaleń umownych oraz świadczonych usług ICT I obsługiwanych funkcji. Propozycja związana jest ze zmianą źródła danych wykorzystywanych do wyznaczania kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT (dane mają pochodzić z pełnych rejestrów informacji, pozyskiwanych przez właściwe organy corocznie w oparciu o art. 28 ust. 3 akapit czwarty rozporządzenia DORA) co odbiera praktycznego znaczenie zbieranych w ten sposób informacji.
Pewne zmiany zostały również zaproponowane względem aktualnej treści Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 („Rozporządzenie MiCA”). Chodzi tu o zmianę ograniczeń związanych ze sprawozdawczością emitentów tokenów powiązanych z aktywami (ART) oraz emitentów tokenów pieniądza elektronicznego (EMT). Obecne przepisy nakładają na emitentów ART / EMT, których wartość emisji przekracza 100 mln euro, obowiązek kwartalnego raportowania średniej dziennej liczby oraz wartości transakcji, w których ART / EMT jest wykorzystywany jako środek wymiany. Kwartalne przekroczenie ustalonych progów (1 mln euro dziennie lub 200 mln euro średniej łącznej dziennej wartości transakcji powiązanych z ART / EMT) skutkuje obowiązkowym wstrzymaniem emisji tokena i przygotowaniem planu zatwierdzanego przez organ nadzoru. Komentowana zmiana opiera się na założeniu, że przekroczenie tych progów jednorazowo nie skutkowałoby automatycznym obowiązkiem zaprzestania emisji ART / EMT. Dopiero przekroczenie ww. limitów szacowanej dziennej liczby transakcji oraz średniej łącznej dziennej wartości transakcji w dwóch następujących po sobie kwartałach powodowałoby obligatoryjne zaprzestanie emisji tego tokena przez emitenta ART oraz obowiązek przygotowania przez niego odpowiedniego planu.
Kolejna proponowana zmiana odnosi się do treści art. 17 ust. 4 akapit trzeci rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (…) (Rozporządzenie MAR). Zamiast obecnego wymogu natychmiastowego przekazywania informacji do organu nadzoru, emitenci byliby zobowiązani do przechowywania dokumentacji dotyczącej przyczyn opóźnienia i przedstawienia jej organowi nadzoru wyłącznie na jego żądanie.
Ten element pakietu zmian dotyczy w szczególności obowiązków raportowania w obszarze ESG na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1760 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniająca dyrektywę (UE) 2019/1937 i rozporządzenie (UE) 2023/2859 („CSDDD”), dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju („CSRD”), czy wcześniej wspomnianej CRD. Należy wskazać tu uproszczenia takie jak: wprowadzenie dobrowolnego raportowania przez MŚP, odroczenia nałożonych obowiązków raportowania, czy wyłączenia regulowanych przedsiębiorstw finansowych.
UKNF proponuje fakultatywne zawieszenie stosowania dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2021/1269 z dnia 21 kwietnia 2021 r. zmieniającej dyrektywę delegowaną (UE) 2017/593 w odniesieniu do uwzględniania czynników zrównoważonego rozwoju w zobowiązaniach w zakresie zarządzania produktami, polegające na zniesieniu obowiązku stosowania przepisów wynikających z przedmiotowej dyrektywy w sytuacji kiedy firma inwestycyjna nie ma w swojej ofercie zrównoważonych produktów finansowych. Dyrektywa delegowana 2021/1269 nakłada obecnie niewspółmierne obowiązki na firmy inwestycyjne, które podlegają Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/WE („MiFID II”). Proponuje się ponadto przegląd MiFID II, w zakresie obowiązków związanych z zarządzaniem produktowym oraz dot. oceny odpowiedniości i adekwatności, czy kryteriów uznania klienta za profesjonalnego.
Propozycje zakładają uproszczenie uzyskiwania zezwoleń w zakresie dotyczącym świadczenia usług maklerskich.
Proponuje się zmianę Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 („CRR”), poprzez wprowadzenie progu 5% udziału kredytów niepracujących (NPL) w portfelu dla inicjowania wymogu pomniejszania funduszy własnych o kwotę niedoboru pokrycia ekspozycji nieobsługiwanych.
Proponuje się zmianę art. 2 rozporządzenia DORA, poprzez wyłączenie z zakresu stosowania tego rozporządzenia instytucji płatniczych zwolnionych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE („PSD 2”) czyli w polskich realiach – biur usług płatniczych oraz instytucji pieniądza elektronicznego zwolnionych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością, zmieniająca dyrektywy 2005/60/WE i 2006/48/WE oraz uchylająca dyrektywę 2000/46/WE.
Dodatkowo, poddaje się pod rozwagę unijnego prawodawcy rozszerzenie zakresu stosowania art. 16 rozporządzenia DORA (uproszczone ramy zarządzania ryzykiem) na dodatkowe podmioty oraz włączenie małych przedsiębiorców do wyjątków od wymogów rozporządzenia DORA dla mikroprzedsiębiorców. Podmioty, które miałyby zostać objęte rozszerzeniem to:
a) instytucje kredytowych będące małymi i niezłożonymi instytucjami (w rozumieniu art. 4 pkt 145 CRR),
b) zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji będące małymi i niezłożonymi zakładami w rozumieniu art. 13 pkt 10a Dyrektywy 2009/138,
c) dostawcy usług finansowania społecznościowego będący mikroprzedsiębiorstwami lub małymi przedsiębiorstwami.
W ramach dalszych zmian rozporządzenia DORA, proponuje się ponadto zmianę art. 28 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia DORA oraz Rozporządzenia wykonawcze Komisji (UE) 2024/2956 z dnia 29 listopada 2024 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do standardowych wzorów na potrzeby rejestru informacji, w celu ograniczenia zakresu danych wymaganych w ramach prowadzonego rejestru informacji dot. umów z zewnętrznymi dostawcami usług ICT, aby obejmował on wyłącznie usługi ICT wspierające krytyczne lub istotne funkcje podmiotu finansowego.
UKNF ponadto rekomenduje zmianę rozdziału III rozporządzenia DORA, przez wyłączenie obowiązku zgłaszania poważnych incydentów związanych z ICT, przez podmioty finansowe, posiadające status mikroprzedsiębiorstw.
Dodatkowo, postulowana jest zmiana art. 16 rozporządzenia DORA, która miałaby wprowadzić roczny okres odroczenia (tzw. „grace period”) dla podmiotów finansowych, które dopiero rozpoczynają stosowanie pełnych ram zarządzania ryzykiem ICT.
Zmiany mają objąć również rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1773 z dnia 13 marca 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących szczegółową treść polityki w zakresie ustaleń umownych dotyczących korzystania z usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje świadczonych przez zewnętrznych dostawców usług ICT, w szczególności w zakresie ograniczenia obowiązków dotyczących przeprowadzania audytów zewnętrznych dostawców usług ICT. Koresponduje z tym jednak zakładane wzmocnienie roli mechanizmów certyfikacji jako narzędzia potwierdzającego zgodność z wymogami w obszarze zarządzania ryzykiem po stronie tych dostawców.
Jednocześnie postulowane jest uchylenie art. 95 PSD 2, który obecnie nakłada na dostawców usług płatniczych obowiązek ustanowienia ram zarządzania ryzykami operacyjnymi oraz ryzykami dla bezpieczeństwa, a także cyklicznego raportowania oceny tych ryzyk do właściwego organu nadzoru. Zmiana ta miałaby na celu eliminację dublowania obowiązków wynikających z równoległych regulacji, w szczególności tych zawartych w rozporządzeniu DORA, i uproszczenie systemu nadzoru nad sektorem usług płatniczych.
W tej kategorii, UKNF wskazał m.in. ułatwienie realizacji obowiązku dostarczenia kluczowych informacji dla inwestorów (KID), czy rezygnację z obowiązku gromadzenia KID przez dystrybutorów PRIIP.
Oprócz tego, proponuje się uproszczenie wymogów dotyczących dokumentacji publikowanej przez przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) tak, aby mogły one publikować wyłącznie dokument zawierający KID dedykowany dla PRIIP, bez publikacji KIID dedykowanych tylko tym spośród UCITS, które mogą być udostępniane wyłącznie inwestorom profesjonalnym. Taki dualizm dotyczący dokumentów związanych z nabywaniem jednostek lub tytułów uczestnictwa UCITS nie tylko nie przyczynia się do podniesienia poziomu ochrony inwestorów, ale ogranicza transparentność informacji prezentowanych w związku z inwestycją w UCITS, jak również wprowadza zbędne obciążenia o charakterze administracyjnym dla instytucji.
Proponuje się przyjęcie jednego progu (90%) dla przymusowego wykupu i odkupu akcji spółek publicznych bez możliwości podwyższenia przez państwa członkowskie do progu 95%.
Kancelaria prawna KRWLegal / LegalWell / LEGALWELL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym świadczy usługi związane z sekurytyzacją, obsługą inwestycji kapitałowych oraz bankowością i finansami, jak również usługi doradztwa regulacyjnego dla sektora finansowego, świadcząc usługi m. in. w zakresie działalności firm inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych, podmiotów zarządzających aktywami, banków (depozytariuszy), a także w zakresie obsługi sporów sądowych oraz postępowań sankcyjnych dla podmiotów rynku kapitałowego.
Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.
13 czerwca 2025
Obowiązki NIS2 i realne ryzyka w sektorze odpadowym - nagranie
11 czerwca 2025
Zapraszamy do obejrzenia nagrania z webinaru dot. wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP