Komisja Europejska przedstawiła ponadnarodową ocenę ryzyka w której zaktualizowała rodzaje i obszary ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz zaproponowała kompleksowe działania (zalecenia) mające na celu wyeliminowanie zidentyfikowanych ryzyk.
3 listopada 2022
W dniu 27 października 2022 r. Komisja Europejska opublikowała sprawozdanie dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie oceny ryzyka związanego z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu, które ma wpływ na rynek wewnętrzny i dotyczy działalności transgranicznej („Sprawozdanie”).
Opublikowane Sprawozdanie wraz z jej załącznikiem, stanowiącym szczegółowy dokument roboczy służb Komisji, wskazuje na aktualne zagrożenia prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, występujące we wszystkich istotnych obszarach oraz proponuje kompleksowe działania (zalecenia Komisji) w celu wyeliminowania zidentyfikowanych ryzyk.
Zgodnie z art. 6 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE („Dyrektywa 2015/849”), Komisja przeprowadza ocenę ryzyka związanego z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu, które to ryzyko ma wpływ na rynek wewnętrzny i jest związane z działalnością transgraniczną tzw. „ponadnarodowa ocena ryzyka” i w tym celu sporządza sprawozdanie określające, analizujące i oceniające to ryzyko na szczeblu Unii. Obowiązkiem Komisji jest aktualizacja sprawozdania co dwa lata lub w stosownych przypadkach częściej.
Komisja opublikowała pierwszą ponadnarodową ocenę ryzyka w 2017 r., a drugą – w 2019 r. Ponadnarodowa ocena ryzyka przeprowadzona przez Komisję w 2022 r. (nieznacznie opóźniona na skutek pandemii Covid-19) składa się z dwóch dokumentów: Sprawozdania i szczegółowego dokumentu roboczego służb Komisji.
W opublikowanym dokumencie, Komisja przeanalizowała ponownie wszystkie sektory uwzględnione w poprzedniej ocenie ryzyka. Jak wskazano, analiza obejmowała 43 produkty i usługi podzielone na osiem kategorii, które to produkty i usługi wskazane zostały w Dyrektywie 2015/849 oraz kilka innych produktów i usług postrzeganych jako stwarzające ryzyko i tym samym istotne w kontekście przedmiotowej oceny ryzyka.
W sytuacji gdy okoliczności w danym sektorze nie zmieniły się, Komisja dokonała wyłącznie aktualizacji oraz udoskonaliła zawarte w niej informacje. Jednocześnie w przypadku sektorów lub produktów w odniesieniu do których wykryto znaczące zmiany, przeprowadzana ocena skutkowała również ponownym obliczeniem poziomów związanego z nimi ryzyka. Jako przykład Komisja wskazała obszar dot. kryptoaktywów oraz gier hazardowych online, jako dwa sektory, z którymi obecnie wiąże się wyższe ryzyko.
W przedstawionym Sprawozdaniu, podobnie jak w przypadku poprzednich raportów, przeanalizowano rodzaje ryzyka związanego z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu oraz zaproponowano kompleksowe działania służące przeciwdziałaniu takiemu ryzyku. Oceniono w nim również stopień realizacji zaleceń zaproponowanych przez Komisję w sprawozdaniu z 2019 r. odnośnie do środków ograniczających ryzyko, a także przeanalizowano pozostałe ryzyko.
Wpływ pandemii Covid-19 oraz wojny wywołanej rosyjską agresją na Ukrainę
W Sprawozdaniu Komisja zwróciła uwagę na fakt, iż na skutek kryzysu związanego z pandemią Covid-19 oraz związanych z nią bezprecedensowych wyzwań i zakłóceń gospodarki wzrosło ryzyko prania pieniędzy w wielu sektorach gospodarki i w ramach wielu rodzajów działalności gospodarczej. Jako tego typu rodzaje ryzyka Komisja wskazała m.in. na sprzeniewierzanie środków finansowych przyznanych w celu ochrony gospodarek krajowych przed wpływem pandemii lub innych funduszy publicznych przyznanych w kontekście pandemii oraz inne oszustwa związane z takimi środkami finansowymi i funduszami publicznymi.
Komisja zidentyfikowała również ryzyko związane z wojną wywołaną rosyjską agresją na Ukrainę. Celem zapewnienia skutecznego wdrożenie środków w zakresie zamrażania aktywów osób i podmiotów powiązanych z rosyjską agresją, Komisja ustanowiła grupę zadaniową „Freeze and Seize”, której zadaniem jest koordynowanie działań podejmowanych przez organy unijne i krajowe oraz eliminowanie wszelkich wyzwań utrudniających realizację unijnych sankcji wobec Rosji czy Białorusi. W ocenie Komisji właściwe wdrożenie unijnych środków ograniczających polegających na zamrażaniu aktywów wymaga również skutecznego egzekwowania przepisów dotyczących beneficjentów rzeczywistych (tj. przejrzystości rejestrów przedsiębiorstw i domeny przedsiębiorstw); dalszego rozwoju łączenia poszczególnych rejestrów (rejestrów beneficjentów rzeczywistych, rejestrów przedsiębiorstw, rejestrów gruntów); sprawniejszej między agencyjnej współpracy i wymiany informacji oraz odpowiedniego wykrywania aktywów ukrywanych przed organami podatkowymi i nadzoru nad takimi aktywami.
W kontekście powyższego w trzeciej edycji ponadnarodowej oceny ryzyka Komisja poddała przeglądowi produkty i usługi zarówno w świetle zmienionych unijnych ram prawnych w zakresie AML/CFT jak również w stosownych przypadkach Komisja uwzględniła skutki pandemii Covid-19 oraz stosowanych wobec Rosji i Białorusi sankcji.
Główne rodzaje ryzyka w sektorach objętych ponadnarodową oceną ryzyka
Jak wynika z opublikowanego Sprawozdania, Komisja zidentyfikowała m.in. następujące rodzaje ryzyk w wskazanych poniżej obszarach / usługach:
Środki ograniczające ryzyko
Wśród środków ograniczających ryzyko Komisja wskazała na narzędzia obowiązujące na mocy piątej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy w tym: (i) poprawę przejrzystości za pomocą publicznych rejestrów własności rzeczywistej dla przedsiębiorstw, a także publicznie dostępnych rejestrów dla trustów i innych porozumień prawnych (ii) ograniczenie anonimowości, jaką oferują waluty wirtualne, dostawcy kont walut wirtualnych i karty przedpłacone czy też (iii) poszerzenie kryteriów dotyczących oceny państw wysokiego ryzyka oraz poprawę zabezpieczeń transakcji finansowych z takimi państwami. Komisja wskazała również na wymóg, aby państwa członkowskie ustanowiły centralne rejestry lub centralne systemy wyszukiwania rachunków bankowych.
Jednocześnie Komisja powołała się w treści Sprawozdania na będące w przygotowaniu nowe środki ograniczające w tym przedstawiony przez nią w dniu 20 lipca 2021 r. pakiet legislacyjny, składający się z czterech wniosków ustawodawczych mających na celu wzmocnienie unijnych przepisów dotyczących AML/CFT w tym m.in. rozporządzenie ustanawiające nowy unijny Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu, nowe rozporządzenie w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu czy też szóstą dyrektywę w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu zastępująca obowiązującą Dyrektywę 2015/849/UE.
Zalecenia i działania następcze
W ramach dokonanej oceny ryzyka uwzględniającej zaktualizowane ramy prawne i wnioski przedstawione w pakiecie legislacyjnym, Komisja uznała, że na szczeblu UE i państw członkowskich należy wprowadzić szereg innych środków ograniczających ryzyko.
W tym celu, Komisja przedstawiła zalecenia zarówno na poziomie UE (kierowane do Europejskich Urzędów Nadzoru) oraz dla państw członkowskich (kierowane do organów krajowych lub krajowych organów sprawujących nadzór), w których poleciła podjęcie określonych działań mających na celu wyeliminowanie zidentyfikowanych w zaktualizowanej ponadnarodowej ocenie ryzyka, zagrożeń prania pieniędzy i finansowania terroryzmu.
Wśród kierowanych zaleceń Komisja zwróciła uwagę m.in. na zakres krajowych ocen ryzyka, przejrzystość informacji na temat własności rzeczywistej, odpowiednie zasoby organów sprawujących nadzór, a także konieczność zwiększenia kontroli miejscowych.
Oprócz ogólnych zaleceń, Komisja wskazała również na konieczność podjęcia działań w odniesieniu do poszczególnych usług lub sektorów, w których Komisja zaobserwowała określone ryzyka w tym m.in.: (i) uwzględnienie w krajowych ocenach ryzyka, zagrożeń stwarzanych przez płatności gotówkowe o dużej wartości, (ii) opracowanie i udoskonalenie rejestrów beneficjentów rzeczywistych (iii) usprawnienie systemów monitorowania i wykrywania zagrożeń do produktów najbardziej narażonych na ryzyko finansowania terroryzmu czy też (iv) zapewnienie właściwych szkoleń i wytycznych dotyczących czynników ryzyka.
Kolejna ocena ryzyka
Jak wskazano w treści Sprawozdania, Komisja w dalszym ciągu będzie monitować wdrażanie zaleceń przedstawionych w treści zaktualizowanej ponadnarodowej ocenie ryzyka i jednocześnie do 2024 r. przedstawi kolejne sprawozdanie, w świetle zmian, które mogą zostać wprowadzone do obecnych ram regulacyjnych UE (przy czym przedmiotem przeglądu będzie również ocena tego, jak środki unijne i krajowe wpływają na poziomy ryzyka).
Ocena ryzyka przez instytucje obowiązane na gruncie ustawy AML
Przypominamy, że zgodnie z art. 27 ust. 3 Ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2022 r. poz. 593), instytucje obowiązane mają obowiązek zaktualizować własne oceny instytucjonalne w przypadku m.in. opublikowania nowej ponadnarodowej oceny ryzyka.
Tym samym, opublikowane Sprawozdanie Komisji Europejskiej jest sygnałem dla instytucji obowiązanych do przeprowadzenia audytu oraz aktualizacji oceny ryzyka.
Dostęp do treści Sprawozdania
Z pełną treścią Sprawozdania można zapoznać się tutaj. Natomiast załącznik do Sprawozdania stanowiący szczegółowy dokument roboczy służb Komisji, dostępny jest pod linkiem.
Autor: aplikant adwokacki Jakub Murawski.
Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym świadczy usługi doradztwa przy ofertach publicznych, obsłudze crowdfundingu, transakcji M&A, jak również doradztwa regulacyjnego dla sektora finansowego, świadcząc usługi m. in. w zakresie działalności firm inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych, podmiotów zarządzających aktywami, banków (depozytariuszy), a także w zakresie obsługi sporów sądowych dla podmiotów rynku kapitałowego.
Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.
4 listopada 2022
Zmiany właściwości rzeczowej i w postępowaniu uproszczonym
28 października 2022
Wydłużenie okresu przejściowego dla platform crowdfundingowych
26 października 2022
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP