W dniu 6 kwietnia 2022 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców („Projekt”).
8 kwietnia 2022
Projekt w swoich założeniach realizuje ograniczanie obciążeń administracyjnych dla obywateli, zwłaszcza przedsiębiorców, jak również ułatwienia w postaci elektronizacji niektórych obowiązków informacyjnych. Niektóre z proponowanych zmian dotyczą przepisów ważnych z punktu widzenia funkcjonowania podmiotów rynku kapitałowego. Poniżej przedstawiamy krótkie zestawienie wybranych propozycji wynikających z treści projektu, które są istotne z perspektywy uczestników rynku kapitałowego. :
W projekcie proponuje się dokonanie zmian w stosowaniu instytucji ponaglenia. Zmiana polegająca na dodaniu w art. 37 nowego § 3a nakazuje pozostawianie bez rozpoznania ponagleń złożonych wobec organów prowadzących postępowanie administracyjne, jeżeli ponaglenie zostało wniesione przed upływem terminu na rozpoznanie sprawy.
Projekt umożliwia dokonanie zawiadomienia Komisji przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych o utworzeniu niepublicznego FIZ za pomocą systemu teleinformatycznego udostępnionego przez Komisję, przy zachowaniu odpowiedniego formatu danych określonego przez Komisję (zmiana art. 17 ust. 5) oraz zawiadomienie Komisji przez fundusz inwestycyjny o terminach dokonanych ogłoszeń i ich treści w analogicznym trybie, przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego (zmiana art. 24 ust. 9);
zmiany mają na celu usunięcie istniejącego dualizmu przepisów dotyczącego sposobu doręczania decyzji administracyjnych i postanowień w postaci wydruku dokumentu elektronicznego. Pierwotnie taki sposób doręczania przewidywała ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym znowelizowana przepisami pojawiającymi się w związku z pandemią. Następnie dokonano również nowelizacji art. 393 KPA w tym zakresie. Z tego względu w projekcie proponuje się usunięcie przepisów art. 11 ust. 1a-1c ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, jako postanowień powielających ogólne regulacje zawarte w kodeksie postępowania administracyjnego.
projekt zakłada wydłużenie terminu na przekazywanie informacji o beneficjentach rzeczywistych i instytucjach obowiązanych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, o których mowa w art. 58 i 59 ustawy. W związku ze zmianą termin 7-dniowy, wskazany w art. 60 ustawy ulegnie wydłużeniu do 14 dni.
Z treścią całego Projektu można zapoznać się pod linkiem.
Autor: adwokat Paweł Wityński
Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo regulacyjne dla sektora finansowego, świadcząc usługi m. in. w zakresie obsługi funduszy inwestycyjnych, venture capital, private equity, inwestycji kapitałowych i instytucji finansowych.
Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym świadczy usługi inwestycji kapitałowych i instytucji finansowych.
Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP