KRWLEGAL rekomendowana w rankingach IFLR1000 2024 · Rzeczpospolita 2024 · The Legal 500

PPK – zmiany do ustawy tuż przed „godziną zero"

Z dniem 25 czerwca 2019 r., na kilka dni przed startem PPK, wchodzi w życie pierwsza nowelizacja do ustawy o pracowniczych planach kapitałowych.

25 czerwca 2019

Spośród wszystkich zmian, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na te, które dotyczą:

– wprowadzenia do ustawy dodatkowego warunku odnośnie dopuszczalności pobierania przez podmioty zarządzające PPK wynagrodzenia za osiągnięty wynik – w postaci konieczności osiągnięcia stopy zwrotu przez fundusz inwestycyjny, fundusz emerytalny lub subfundusz na poziomie nie niższym niż 75% najwyższych stóp zwrotu w ramach funduszy tej samej zdefiniowanej daty;

– rezygnacji z limitowania wpłat na PPK do 30-krotności średniego wynagrodzenia. Odesłanie w ramach dotychczasowej treści definicji terminu „wynagrodzenie” do przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, wiązało się z wprowadzeniem ograniczenia dla wpłat do PPK, odpowiadającego określonej na podstawie art. 19 ust. 1 tej ustawy, wartości maksymalnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Autorzy projektu słusznie wskazują, że utrzymanie wspomnianego limitu przyczyniłoby się do częstych wpłat do PPK w niewłaściwej wysokości oraz wpłat nienależnych, jak również że tego rozwiązanie nie koresponduje ani z pierwotną intencją ustawodawcy, ani z funkcją PPK jako formy dobrowolnego i prywatnego gromadzenia oszczędności na cele emerytalne (w przeciwieństwie do powszechnego systemu ubezpieczeń, w odniesieniu do którego zaprojektowano limit 30-krotności);

– wyłączenia rachunków PPK z obowiązku identyfikowania i raportowania FATCA / CRS, w związku wprowadzeniem maksymalnego limitu wpłat i dopłat możliwych do dokonania na wszystkie rachunki PPK uczestnika, tak aby rachunki te nie stanowiły rachunków finansowych dla celów FATCA/CRS (równowartość w złotych kwoty 50 tys. dolarów amerykańskich w danym roku kalendarzowym);

– uzupełnienia przepisu ustawy o PPK określającego zasady dotyczące przekazywania uczestnikowi PPK informacji o zawarciu w jego imieniu i na jego rzecz umowy o prowadzenie PPK, w taki sposób, aby obok możliwości udostępnienia tej informacji w postaci elektronicznej pozwalającej na utrwalenie jej treści na trwałym nośniku, uwzględnić również możliwość udostępnienia jej za pomocą systemu teleinformatycznego, a na wniosek uczestnika w postaci papierowej;

– zmiany ustawowej definicji terminu „osoba zatrudniona”, w ten sposób że katalog osób kwalifikujących się do tej kategorii obejmie również osoby przebywające na urlopach wychowawczych lub pobierające zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego. Wedle uzasadnienia do projektu zmiany ustawy o PPK, z uwagi na dotychczasową treść wspomnianej definicji, osoby takie nie mogły być uwzględniane przy obliczaniu stanu zatrudnienia decydującego o terminie objęcia danego podmiotu zatrudniającego reżimem ustawy o PPK. W konsekwencji, w przypadku utrzymania pierwotnej treści przepisu, nie można byłoby zawrzeć z nimi umów o prowadzenie PPK, pomimo że faktycznie pozostają z podmiotem zatrudniającym w określonym stosunku prawnym;

– usunięcia luki dotyczącej warunku w postaci wymaganego ustawowo poziomu partycypacji w pracowniczym programie emerytalnym (PPE), niezbędnego do spełnienia dla wyłączenia danego podmiotu zatrudniającego z obowiązku utworzenia PPK. Wedle pierwotnej treści wspomniany poziom partycypacji (co najmniej 25% osób zatrudnionych w podmiocie zatrudniającym) monitorowany był wedle stanu na dzień, od którego do danego podmiotu zatrudniającego mają zastosowanie przepisy ustawy o PPK (art. 134 ust. 1 ustawy o PPK). Bez znaczenia pozostawał natomiast późniejszy poziom partycypacji. Po zmianie, dla utrzymania wyłączenia obowiązku utworzenia PPK, niezbędne będzie również utrzymanie wskazanego wyżej poziomu partycypacji, podlegające ocenie według stanu na dzień 1 stycznia albo 1 lipca każdego kolejnego roku. Jednocześnie skorzystanie z wyłączenia będzie miało dla podmiotu zatrudniającego charakter fakultatywny. Na gruncie dotychczasowej treści przepisu art. 133 ust. 1 ustawy o PPK przesądzano, że spełnienie warunków wyłączenia jest równoznaczne z tym, że przepisów tej ustawy nie stosuje się z mocy prawa do danego podmiotu zatrudniającego. Zmiana treści przepisu ma na celu umożliwienie utworzenia PPK także podmiotowi prowadzącemu PPE, które spełnia warunki wyłączenia.

Wraz ze zmianami do ustawy o PPK wejdą w życie zmiany do ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz ustawy – Prawo bankowe, związane z wprowadzeniem wspólnego rachunku rozliczeniowego dla funduszy emerytalnych będących funduszami zdefiniowanej daty, zarządzanych przez jedno powszechne towarzystwo emerytalne (PTE).

Pełna treść komentowanej ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o pracowniczych planach kapitałowych, ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz ustawy – Prawo bankowe dostępna jest pod adresem: http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2019/1074/1

  • Kontakt

    ul. Wojciecha Górskiego 9
    00-033 Warszawa

    tel.: 22 295 09 40,
    tel./fax: 22 692 44 74

    e-mail: biuro@krwlegal.pl

    Numer rachunku bankowego:
    45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP

    KRS: 0000576857
    NIP: 5252630217

    REGON: 362543036

    Dołącz do nas:LinkedIn