Na stronie Rządowego Centrum Legislacji ukazał się projekt nowego rozporządzenia w sprawie sposobu, trybu oraz warunków prowadzenia działalności przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych („Projekt”).
21 kwietnia 2020
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wiąże się ze zmianami wprowadzonymi do ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi („Ustawa”) przepisami ustawy z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw („Ustawa nowelizująca”).
Ustawa nowelizująca wprowadziła rozwiązania służące zapewnieniu, aby osoby wchodzące w skład zarządu i rady nadzorczej towarzystwa funduszy inwestycyjnych posiadały nieposzlakowaną opinię w związku ze sprawowanymi funkcjami oraz odpowiednią wiedzę, kompetencje i doświadczenie (art. 42 ust. 4 i 5 Ustawy). Z tego też względu rozszerzono zakres upoważnienia ustawowego dla Ministra Finansów do określenia w akcie wykonawczym zarówno kryteriów w zakresie spełniania przez członków zarządu i rady nadzorczej towarzystwa wskazanych wyżej wymogów, jak również trybu i warunków postępowania towarzystw w zakresie utrzymywania i doskonalenia wiedzy i kompetencji ww. osób (art. 48a pkt 13 i 14 Ustawy), tak aby uwzględniało również kompetencję do wydania regulacji normujących szczegółowo powyższe zagadnienia.
Z tego względu najważniejszą zmianą przewidzianą w ramach Projektu stało się nadanie nowej treści dotychczasowemu rozdziałowi 10 aktu. W tej jednostce redakcyjnej zawarto regulacje (§ 99 – § 114), które przewidują m.in., że:
1) towarzystwo zobligowane będzie do dokonania oceny i weryfikacji wymogów, o których mowa w art. 42 ust. 4 Ustawy, zarówno w stosunku do poszczególnych osób wchodzących w skład zarządu albo rady nadzorczej, jak również do zarządu i rady nadzorczej jako organów kolegialnych. Na tym tle zwraca uwagę projektowana treść § 99 aktu, na podstawie którego przy ocenie czy osoba pełniąca funkcję członka zarządu albo członka rady nadzorczej towarzystwa spełnia wymóg posiadania nieposzlakowanej opinii wymagane będzie ustalenie czy taka osoba „nie dopuściła się zachowań rażąco sprzecznych z normami moralnymi, etycznymi i prawnymi, które mogłyby wpływać na zaufanie do niej jako członka zarządu albo rady nadzorczej”;
2) na towarzystwo nałożony zostanie obowiązek ustanowienia i wdrożenia polityki w zakresie ww. oceny i weryfikacji, przyjmowanej przez walne zgromadzenie i podlegającej zatwierdzeniu przez zarząd i radę nadzorczą towarzystwa;
3) przy dokonywaniu wspomnianej oceny i weryfikacji powinny zostać uwzględnione obszary wiedzy określone w rozporządzeniu (§ 109 ust. 1), jednocześnie wskazano przypadki, w których towarzystwo będzie uprawnione uznać, że dany członek zarządu albo rady nadzorczej posiada wymaganą wiedzę, bez przeprowadzania ww. procedury (jeśli posiada wskazany w rozporządzeniu stopnień naukowy, tytuł zawodowy czy określony certyfikat, § 109 ust. 2);
4) towarzystwo będzie zobligowane zapewniać członkom zarządu i rady nadzorczej utrzymywanie i doskonalenie wymaganej wiedzy i kompetencji, w szczególności przez zapewnienie szkoleń odpowiednich do zakresu wykonywanych obowiązków i udział w konferencjach, seminariach i innych wydarzeniach o podobnym charakterze, zgodnie z postanowieniami ustanowionej i wdrożonej w tym zakresie polityki, przyjmowanej przez walne zgromadzenie i podlegającej zatwierdzeniu przez zarząd i radę nadzorczą towarzystwa.
Wedle uzasadnienia do Projektu w pozostałym zakresie objętym projektowanym rozporządzeniem zachowane zostały przepisy dotychczasowego aktu. Niemniej jednak warto zwrócić uwagę na zmienioną treść katalogu określającego zakres obszarów, które podlegają nadzorowi ze strony Inspektora Nadzoru (§ 3 ust. 1 rozporządzenia).
Wedle projektowanej treści rozporządzenia katalog ten zostanie rozszerzony o nadzór nad przestrzeganiem prawa podatkowego, z uwzględnieniem obowiązywania przepisów Działu IIIA rozdziału 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
Nowe rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, przy czym dla działających obecnie towarzystw funduszy inwestycyjnych przewidziano 6-miesięczny okres na dostosowanie.
Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twoją działalność, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.
Jak zachować płynność finansową – wskazówki dla przedsiębiorców w czasie epidemii koronawirusa
30 kwietnia 2020
28 kwietnia 2020
Stanowisko UKNF dotyczące oceny ryzyka instytucji obowiązanej
15 kwietnia 2020
10 kwietnia 2020
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP