W dniu 7 sierpnia 2018 r. na stronie internetowej Komisji Nadzoru Finansowego opublikowano Komunikat Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1131 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie funduszy rynku pieniężnego (Rozporządzenie FRP).
29 sierpnia 2018
W Komunikacie UKNF wskazano, iż przepisy prawa europejskiego stosowane są przy uwzględnieniu zasady pierwszeństwa prawa europejskiego, która wymaga zapewnienia wszystkim normom prawa europejskiego przewagi w razie konfliktu z jakąkolwiek wcześniejszą lub późniejszą normą krajową w każdym państwie członkowskim. W sytuacji, gdy przepisy prawa państwa członkowskiego są sprzeczne z bezpośrednio skutecznymi przepisami prawa europejskiego, wówczas sądy i organy krajowe mają obowiązek stosować prawo europejskie. Instytucje zbiorowego inwestowania i podmioty zarządzające nimi, w zakresie objętym obecnie Rozporządzeniem FRP, regulowane były dotychczas przepisami ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (dalej: „Ustawa”), a w przypadku szczególnego typu funduszy, tj. funduszy rynku pieniężnego, o których mowa w art. 178 Ustawy - również przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać fundusze rynku pieniężnego. Powyższe krajowe przepisy, o ile nie zostaną uchylone przez krajowego ustawodawcę, nadal zachowują moc obowiązującą, jednakże w razie ich kolizji z przepisami Rozporządzenia FRP te przepisy krajowe nie będą stosowane.
W Komunikacie poinformowano m.in., iż zgodnie z art. 1 ust. 1 Rozporządzenia FRP, rozporządzenie to stosuje się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania „które wymagają zezwolenia na prowadzenie działalności jako UCITS lub uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności jako UCITS na podstawie dyrektywy 2009/65/WE lub które są AFI na podstawie dyrektywy 2011/61/UE, które inwestują w aktywa krótkoterminowe; oraz których odrębnym lub łącznym celem jest zapewnianie zysków odpowiadających stopom rynku pieniężnego lub utrzymanie wartości inwestycji”. Zatem przedmiotowe rozporządzenie swym zakresem obejmuje zarówno fundusze typu UCITS, o których mowa w Dyrektywie UCITS, jak i alternatywne fundusze inwestycyjne, o których mowa w Dyrektywie ZAFI, co oznacza, iż zarówno fundusze inwestycyjne otwarte, jak i specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte, fundusze inwestycyjne zamknięte oraz alternatywne spółki inwestycyjne będą kwalifikowane jako prowadzące działalność zastrzeżoną dla funduszy rynku pieniężnego, w razie inwestowania w aktywa krótkoterminowe oraz wyznaczenia celu inwestycyjnego w postaci zapewniania zysków odpowiadających stopom rynku pieniężnego lub utrzymania wartości inwestycji. UKNF wskazał w Komunikacie, iż należy zauważyć, że alternatywne fundusze inwestycyjne mogą prowadzić działalność zastrzeżoną dla funduszy rynku pieniężnego, o ile zarządzane są przez podmiot, który otrzymał zezwolenie na
wykonywanie działalności, o którym mowa w Dyrektywy ZAFI. Zatem alternatywne spółki inwestycyjne zarządzane przez zarządzających ASI, wpisanych do rejestru prowadzonego przez KNF, nie mogą prowadzić działalności inwestycyjnej o charakterystyce określonej w art. 1 ust. 1 Rozporządzenia FRP.
Jednocześnie, nawiązując do opublikowanego Komunikatu UKNF chcielibyśmy wskazać, iż istotne informacje w zakresie stosowania Rozporządzenia FRP z punktu widzenia Kancelarii zostały opisane w ramach pkt 9 niniejszego Newslettera regulacyjnego, w części dotyczącej regulacji unijnych i międzynarodowych.
"Kłopotliwy luz interpretacyjny"
31 sierpnia 2018
29 sierpnia 2018
Pismo UKNF do IZFiA dotyczące tzw. zachęt
29 sierpnia 2018
Rząd przyjął projekt ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych
28 sierpnia 2018
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP