KRWLEGAL rekomendowana w rankingach IFLR1000 · Rzeczpospolita · The Legal 500

Rozpoczęcie stosowania RTS ws. incydentów związanych z ICT

Od 12 marca 2025 r. obowiązują nowe regulacje dotyczące zgłaszania incydentów związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) w sektorze finansowym.

12 marca 2025

Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2025/301, wydane na podstawie rozporządzenia DORA, wprowadza jednolite zasady raportowania i wymagań dla podmiotów finansowych. Jakie obowiązki nakłada nowe prawo i jak podmioty finansowe oraz zewnętrzni dostawcy usług ICT powinni się do nich przygotować?

Nowe wymogi sprawozdawcze dla sektora finansowego

W związku z rosnącym zagrożeniem cyberatakami oraz ich konsekwencjami dla stabilności systemu finansowego Unii Europejskiej, Komisja Europejska przyjęła Rozporządzenie Delegowane 2025/301. Dokument ten uzupełnia ramy prawne ustanowione przez Rozporządzenie DORA (Digital Operational Resilience Act), które koncentruje się na odporności operacyjnej podmiotów finansowych wobec zagrożeń cyfrowych.

RTS (regulacyjne standardy techniczne) zawarte w nowym akcie precyzują zasady zgłaszania poważnych incydentów związanych z ICT, określając zarówno ich treść, jak i harmonogram raportowania.

Obowiązek przestrzegania nowych regulacji spoczywa na szerokiej grupie podmiotów finansowych, w tym na bankach, firmach inwestycyjnych, zakładach ubezpieczeń i reasekuracji, dostawcach usług płatniczych, funduszach inwestycyjnych i ich zarządzających, giełdach i izbach rozliczeniowych, a także na dostawcach usług ICT dla sektora finansowego. Nowe przepisy mają na celu ujednolicenie raportowania incydentów związanych z ICT w całej Unii Europejskiej, co pozwoli na lepszą koordynację działań nadzorczych oraz skuteczniejsze reagowanie na cyberzagrożenia.

Nowe Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2025/301 określa ścisłe wymogi dotyczące treści, terminów i sposobu raportowania incydentów ICT. Podmioty zobowiązane do przestrzegania przepisów powinny dostosować swoje procesy oraz dokumentację wewnętrzną, m.in. do następujących zasad:

  • Wstępne powiadomienie o incydencie związanym z ICT

W przypadku wystąpienia poważnego incydentu związanego z ICT, podmiot finansowy zobowiązany jest zgłosić go do odpowiednich organów nadzorczych tak szybko, jak to możliwe, ale w każdym razie w ciągu 4 godzin od sklasyfikowania incydentu związanego z ICT jako poważny incydent związany z ICT i nie później niż 24 godziny od momentu jego wykrycia. Wstępne zgłoszenie powinno zawierać, w szczególności, krótki opis zdarzenia, jego potencjalny wpływ na działalność podmiotu finansowego oraz jego klientów oraz opis działań zaradczych.

  • Raport śródokresowy

Nie później niż 72 godziny od złożenia zgłoszenia wstępnego, podmiot finansowy zobowiązany jest do przekazania bardziej szczegółowych informacji, obejmujących w szczególności przyczyny wystąpienia incydentu, zakres systemów i danych dotkniętych incydentem, opis podjętych środków naprawczych i ocenę ich skuteczności, a także określenie ewentualnego ryzyka dla stabilności finansowej podmiotu finansowego.

  • Raport końcowy

Podmiot finansowy zobowiązany jest do przedłożenia raportu końcowego, w terminie nie później niż miesiąc od momentu złożenia sprawozdania śródokresowego lub, w stosownych przypadkach, po ostatniej aktualizacji sprawozdania śródokresowego. Raport końcowy powinien zawierać, w szczególności, takie elementy, jak opis pełnej analizy zdarzenia, opis podjętych środków prewencyjnych, mających na celu zapobieganie podobnym incydentom w przyszłości, a także ocenę skutków operacyjnych i finansowych zaistniałego incydentu.

  • Dobrowolne powiadomienia o cyberzagrożeniach

Poza obowiązkowym raportowaniem incydentów związanych z ICT, nowe przepisy wprowadzają możliwość dobrowolnego zgłaszania organom nadzoru istotnych zagrożeń cybernetycznych, które mogłyby potencjalnie wpłynąć na funkcjonowanie sektora finansowego.

Jak przygotować się na nowe wymogi?

Dostosowanie się przez podmioty finansowe oraz zewnętrznych dostawców usług ICT do wytycznych RTS 2025/301 wymaga odpowiednich zmian organizacyjnych i technicznych. Podmioty objęte omawianą regulacją powinny podjąć takie działania, jak:

  • Przegląd i aktualizacja procedur związanych z zarządzaniem incydentami związanymi z ICT – wymagane jest dostosowanie wewnętrznej dokumentacji, w taki sposób, aby zapewnić sprawną obsługę incydentów związanych z ICT, a także zapewnić możliwość wywiązania się z terminów raportowych oraz pozyskania informacji niezbędnych do uzupełnienia omawianych raportów.
  • Wdrożenie systemów służących do monitorowania zagrożeń – aby spełnić wymóg szybkiego wykrywania i zgłaszania incydentów związanych z ICT, podmioty finansowe oraz ich zewnętrzni dostawcy usług ICT powinni rozważyć wdrożenie dodatkowych narzędzi i systemów służących do zautomatyzowanego monitorowania możliwości wystąpienia incydentów, a także wykrywania potencjalnych cyberzagrożeń.
  • Szkolenia dla zespołów odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo i compliance, a także podnoszenie świadomości pracowników – znajomość przepisów prawa, a także wewnętrznie przyjętych regulacji podmiotu finansowego oraz ich zewnętrznych dostawców usług ICT jest kluczowa z punktu widzenia gotowości podmiotu finansowego do wywiązania się z ciążących na nim obowiązków związanych z obsługą incydentów związanych z ICT.
  • Zdefiniowanie ścieżek komunikacji, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej – w celu sprawnego przekazywania informacji o wystąpieniu lub podejrzeniu wystąpienia incydentu związanego z ICT, a także zidentyfikowanych cyberzagrożeniach, niezbędne jest opracowanie skutecznych ścieżek komunikacji wewnątrz organizacji oraz komunikacji pomiędzy podmiotem finansowym a jego zewnętrznymi dostawcami usług ICT. Dodatkowo kluczowym jest opracowanie sprawnych ścieżek komunikacji umożliwiających terminowe przekazywanie raportów do organu nadzoru, a tym samym spełnienia wymogów formalnych.

Konsekwencje braku zgodności

Podmioty, które nie dostosują się do wymagań RTS 2025/301, narażają się na konsekwencje prawne i finansowe. Brak terminowego raportowania incydentów związanych z ICT, może skutkować sankcjami administracyjnymi ze strony organu nadzoru, roszczeniami ze strony klientów lub kontrahentów oraz utratą reputacji, a także potencjalnie zwiększoną kontrolą regulacyjną w przyszłości.

Wnioski

Wdrożenie RTS 2025/301 to istotna zmiana dla sektora finansowego, która wymaga od podmiotów finansowych oraz ich zewnętrznych dostawców usług ICT nie tylko dostosowania strategii, polityk i procedur, ale również zwiększenia zdolności operacyjnej do reagowania na incydenty związane z ICT. Nowe przepisy mają na celu nie tylko poprawę operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego, ale również zwiększenie przejrzystości i efektywności nadzoru nad incydentami związanymi z ICT. Kluczowe znaczenie będzie miało szybkie wdrożenie odpowiednich mechanizmów związanych z zapewnieniem zgodności, aby uniknąć ryzyka naruszenia przepisów prawa i obowiązków raportowych związanych z potencjalnie występującymi incydentami w przyszłości.

Podmioty finansowe oraz ich zewnętrzni dostawcy usług ICT, którzy nie wdrożyli jeszcze zmian, powinni jak najszybciej przystąpić do analizy wewnętrznie przyjętej dokumentacji oraz podjąć niezbędne działania w celu dostosowania do nowych wytycznych.

Z pełną treścią RTS 2025/301 można zapoznać się pod linkiem.

Autor: Daniel Niwiński – ekspert ds. cyberbezpieczeństwa w KRWLEGAL

Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym świadczy usługi doradztwa w zakresie Rozporządzenia DORA, zgodności prawnej w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz prowadzi szkolenia w tym obszarze dla pracowników instytucji obowiązanych.

Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.

  • Kontakt
    Kancelaria prawna Krzysztof Rożko i Wspólnicy

    ul. Wojciecha Górskiego 9
    00-033 Warszawa

    tel.: 22 295 09 40,
    tel./fax: 22 692 44 74

    e-mail: biuro@krwlegal.pl

    Numer rachunku bankowego:
    45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP

    KRS: 0000576857
    NIP: 5252630217

    REGON: 362543036

    Dołącz do nas:LinkedIn