13 października 2020 roku Financial Stability Board („FSB”) opublikowało raport zawierający kluczowe rekomendacje w zakresie regulacji i nadzoru nad „globalnymi stablecoinami” („Regulation, Supervision and Oversight of “Global Stablecoin” Arrangements. Final Report and High-Level Recommendations”).
26 października 2020
Raport jest odpowiedzią na rosnącą popularność globalnych stablecoinów („GSC”) i co za tym idzie obawę, że obecne przepisy regulujące rynek kryptoaktywów okażą się nieskuteczne oraz nienadążające za nowym trendem. Mając to na uwadze, w czerwcu 2019 roku G20 udzieliło FSB mandat do przeanalizowania kwestii regulacyjnych wynikających z uzgodnień dotyczących globalnych stablecoinów oraz doradztwa w zakresie odpowiednich działań wielostronnych, z uwzględnieniem perspektywy gospodarek wschodzących i rozwijających się.
Zawarte w raporcie rekomendacje mają na celu wsparcie odpowiedzialnych innowacji oraz zapewnienie wystarczającej elastyczności dla krajowych jurysdykcji do wdrożenia swoich wewnętrznych regulacji.
W raporcie podkreślono również wartość wielosektorowej współpracy transgranicznej, koordynacji i wymiany informacji między organami.
Czym są “stablecoiny” i jakie wyzwania ze sobą niosą
Tak zwane “stablecoiny” to określony rodzaj kryptoaktywów o stabilnej cenie. W przeciwieństwie do większości kryptowalut takich jak choćby najbardziej znane Bitcoin i Ethereum, które cechują się dużą zmiennością i niestabilnymi kursami, stablecoiny są powiązane z innym stabilnym aktywem jak np. dolar amerykański. To cyfrowe aktywa, które naśladują wartość walut fiducjarnych (jak dolar, euro), przez co są bezpieczniejszym środkiem przenoszenia wartości używanym przy transakcjach. Przykładem takich monet są np. USD Tether (USDT), Paxos Standard (PAX) czy USD Coin (USDC).
Stablecoiny mogą być wykorzystywane do różnych celów. Najczęściej jednak podnosi się ich potencjalną zaletę jako środka ułatwiającego płatności, zwłaszcza transgraniczne płatności detaliczne. Wskazuje się, że stablecoiny, szczególnie te powiązane z walutą fiducjarną lub koszykiem walut, mogą stać się szeroko stosowanym środkiem przechowywania wartości.
Z niewątpliwymi zaletami globalnych stablecoinów, zwłaszcza w obrębie ich potencjału do tworzenia nowych globalnych rozwiązań dotyczących płatności, wiąże się jednak szereg wyzwań dla organów regulacyjnych i nadzorczych. Dotyczy to zwłaszcza takich obszarów jak:
Warto dodać, iż na obecną chwilę żaden z istniejących stablecoinów nie osiągnął skali, która mogłaby stanowić zagrożenie dla stabilności finansowej. Podkreśla się jednak, że istniejące stablecoiny lub te na etapie rozwoju lub testowania mają potencjał do szybkiego skalowania, stąd tak istotne jest stworzenie odpowiednich i skutecznych ram regulacyjnych.
Jaki jest cel rekomendacji?
Rekomendacje przygotowane przez FSB podkreślają przede wszystkim potrzebę zastosowania środków zarówno na szczeblu krajowym jak i międzynarodowym, które będą proporcjonalne do ryzyka i zagrożenia dla stabilności finansowej jakie niesie ze sobą powszechne użycie GSC. W tym zakresie FSB proponuje przyjęcie zasady „same business – same risks – same rules”.
Rekomendacje mają na celu przede wszystkim promowanie spójnych i efektywnych regulacji w zakresie GSC w różnych jurysdykcjach. Z tego względu zalecenia przygotowane przez FSB są względnie elastyczne, tak aby było możliwe jak najszersze ich zastosowanie.
Spójność z dotychczasowymi standardami regulacyjnymi
W celu zachowania spójności regulacyjnej, w raporcie uwzględniono kluczowe międzynarodowe standardy dotyczące regulacji rynku finansowego, które mogą mieć zastosowanie do GSC, opracowane przez: Komitet Bazylejski (BCBS), Grupę Roboczą ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (FATF), Komitet ds. Płatności i Infrastruktur Rynkowych (CPMI) oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO).
Omówienie kluczowych rekomendacji FSB
FSB przestawiło w raporcie dziesięć kluczowych rekomendacji jako odpowiedź na wyzwania wynikające z rosnącego użycia GSC:
Właściwe organy powinny zostać wyposażone w niezbędne narzędzia oraz odpowiednie zasoby, aby kompleksowo regulować i nadzorować transakcje z użyciem GSC, a także skutecznie egzekwować odpowiednie przepisy i regulacje
Organy powinny stosować kompleksowe wymogi regulacyjne i nadzorcze oraz odpowiednie standardy międzynarodowe w odniesieniu do GSC, proporcjonalnie do związanego z nimi ryzyka
Organy powinny komunikować się ze sobą oraz współpracować zarówno na poziomie krajowym jak i międzynarodowym, w celu wzajemnego wspierania się w wykonywaniu odpowiednich zadań oraz w celu zapewnienia kompleksowej regulacji i nadzoru nad międzysektorowymi i transgranicznymi uzgodnieniami GSC (ang. GSC arrangements)
Władze powinny zapewnić, aby uzgodnienia GSC zawierały kompleksowe ramy zarządzania z jasnym podziałem odpowiedzialności za funkcje i działania w ramach ustaleń GSC
Władze powinny zapewnić, aby uzgodnienia GSC zawierały skuteczne ramy zarządzania ryzykiem, zwłaszcza w odniesieniu do zarządzania rezerwami, odporności operacyjnej, cyberbezpieczeństwa i przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
Władze powinny zapewnić, aby uzgodnienia GSC miały solidne systemy gromadzenia, przechowywania i zabezpieczania danych
Władze powinny zapewnić, aby uzgodnienia GSC zawierały odpowiednie plany naprawcze i restrukturyzacji
Władze powinny zapewnić, aby uzgodnienia GSC dostarczały użytkownikom i odpowiednim zainteresowanym stronom kompleksowych i przejrzystych informacji niezbędnych do zrozumienia funkcjonowania porozumienia GSC, w tym w odniesieniu do jego mechanizmu stabilizacyjnego
Władze powinny dopilnować, aby uzgodnienia GSC zapewniały użytkownikom jasne informacje w zakresie możliwości umorzenia praw oraz, tam gdzie konieczne, procedury umorzenia
Władze powinny zapewnić, aby przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań w danej jurysdykcji, uzgodnienia GSC spełniały wszystkie obowiązujące w niej wymogi regulacyjne i nadzorcze
Plany na najbliższe lata
FSB przedstawiło również harmonogram dalszych prac stanowiący element szerszego planu działania na rzecz usprawnienia płatności transgranicznych zleconego przez G20:
Raport FSB dostępny jest pod linkiem.
Raport ESMA w sprawie zmian do rozporządzenia MAR
3 listopada 2020
Projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi
2 listopada 2020
Komentarz mec. Magdaleny Głowackiej–Dziedzic dla Rzeczpospolita
21 października 2020
Liczą się tylko wielkie marzenia
20 października 2020
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP