Finalizowane są prace nad koordynowanym przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projektem nowelizacji ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych („Ustawa o PPE”) oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego („Ustawa o IKE/IKZE”). Proces legislacyjny zbliża się obecnie do etapu, na którym nastąpi skierowanie projektu do Sejmu.
24 stycznia 2022
Wśród zmian warto zwrócić uwagę w szczególności na propozycje dotyczące:
- wprowadzenia ułatwień w prowadzeniu PPE dla pracodawców, które polegają np. na przeniesieniu obowiązku sporządzania informacji rocznej dotyczącej realizacji programu przekazywanej corocznie KNF – z pracodawcy prowadzącego PPE na instytucję finansową (zarządzającego środkami gromadzonymi w PPE), oraz przeniesienie obowiązku informowania organu nadzoru o zmianie danych ww. zarządzającego – z pracodawcy na zarządzającego;
- nałożenie na pracodawcę obowiązku przekazywania Polskiemu Funduszowi Rozwoju (PFR) oświadczenia o liczbie uczestników PPE, który prowadzi oraz liczbie pracowników zatrudnionych u pracodawcy według stanu na dzień 1 stycznia oraz 1 lipca w danym roku kalendarzowym. Wprowadzenie tego wymogu wiąże się z monitorowaniem przez PFR czy w odniesieniu do danego pracodawcy prowadzącego PPE nadal spełnione jest jedno z kryteriów, od których uzależnione jest zwolnienie takiego pracodawcy z obowiązków związanych z zawarciem umów o zarządzanie i prowadzenie PPK, w postaci partycypacji w PPE na poziomie nie niższym niż 25% osób zatrudnionych w danym podmiocie zatrudniającym);
- uregulowania kwestii przenoszenia środków w sytuacji zmiany formy PPE lub zmiany zarządzającego, m.in. w związku z wprowadzeniem instytucji prawnej „przeniesienia środków” oraz określeniem terminu, w jakim takie przeniesienie powinno nastąpić;
- ułatwienia zawarcia umowy o prowadzenie IKE i IKZE przez wprowadzenie rozwiązania postulowanego już od dłuższego czasu przez rynek, w postaci możliwości posłużenia się w tym celu (na zasadzie alternatywy wobec formy pisemnej) oświadczeniem składanym w postaci elektronicznej pozwalającej na utrwalenie treści zawartej umowy na trwałym nośniku. To istotna zmiana ponieważ obecnie wedle treści Ustawy o IKE/IKZE wymaga się zachowania formy elektronicznej pozwalającej na utrwalenie treści umowy na trwałym nośniku, co jest równoznaczne z koniecznością zachowania zarówno wymogów przewidzianych w kodeksie cywilnym dla elektronicznej formy czynności prawnej (tj. złożenia oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym) oraz umieszczenia umowy na nośniku spełniającym kryteria uznania go za trwały nośnik;
- usunięcie błędu legislacyjnego poprzez dostosowanie treści art. 13a Ustawy o IKE/IKZE do wprowadzonego w art. 13a tej ustawy przepisu ust. 1a, który określa limit wpłat na IKZE dokonywanych przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność (tak, aby usunąć pojawiające się na tle aktualnej treści przepisu wątpliwości, że przewidziany tam limit wpłat nie ma zastosowania w przypadku wpłat przyjmowanych w ramach wypłat transferowych).
Wedle obecnej treści projektu, zmiany z pewnymi wyjątkami wejdą w życie 1 kwietnia 2022 r. Jednocześnie pracodawcy prowadzący PPE zobligowani będą dostosować prowadzone programy do zmian wprowadzanych w związku z nowelizacją do 31 grudnia 2026 r.
Projekt ustawy dostępny jest pod linkiem.
Autor: Mariusz Biały, Counsel
Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym świadczy usługi m. in. w zakresie obsługi funduszy inwestycyjnych, venture capital, private equity, obsługi inwestycji kapitałowych i instytucji finansowych.
Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.