Z dniem 1 stycznia 2021 r. weszła w życie ustawa zmieniająca przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw.
22 stycznia 2021
Nowelizacja wprowadziła między innymi obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej przez podmioty osiągające znaczne przychody oraz przez podatkowe grupy kapitałowe.
Podatnicy będą zobowiązani do sporządzenia i opublikowania informacji już za 2020 r., w terminie do 31 grudnia 2021 r.
Zgodnie z art. 27c ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa”), podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
Niniejszy obowiązek spoczywa zatem na:
a) podatkowych grupach kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;
b) podatnikach innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro.
Ustawa nie definiuje czym jest strategia podatkowa, jednakże w założeniu powinna się składać z szeregu formuł decyzyjnych, które określają cele oraz środki umożliwiające prawidłową i terminową realizację obowiązków podatkowych.
W myśl art. 27c ust. 2 Ustawy, informacja o realizowanej strategii podatkowej, po uwzględnieniu charakteru, rodzaju oraz rozmiaru działalności, powinna obejmować w szczególności informacje:
a) o stosowanych przez podatnika procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego zapewniających ich prawidłowe wykonanie, a także informacje o dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej;
b) odnośnie realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych uwzględniających podział na podatki, których dotyczą;
c) o transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów, w tym niebędącymi polskimi rezydentami podatkowymi;
d) o planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych lub podmiotów powiązanych. W tym zakresie, jak wynika z uzasadnienia projektu, wskazane powinny zostać przez podatnika informacje o łączeniu spółek, przekształceniu spółki w inną spółkę, wniesieniu wkładu do spółki w postaci przedsiębiorstwa spółki lub jego zorganizowanej części (w tym w ramach podziału spółki) oraz wymianie udziałów;
e) o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:
f) dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.
Informacja o realizowanej strategii podatkowej nie powinna zawierać informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.
W przypadku gdy informacja o realizowanej strategii podatkowej sporządzana jest przez podatkową grupę kapitałową, powinna ona zawierać informacje wskazane powyżej w odniesieniu do podatkowej grupy kapitałowej oraz każdej ze spółek wchodzących w jej skład.
Krajowa Administracja Skarbowa w opublikowanym dokumencie zawierającym wytyczne w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego („Wytyczne”) wskazuje, że strategia podatkowa powinna stanowić dokument opisujący m.in. wizję i misję podatkową, długoterminowe cele podatkowe uwzględniające ich wpływ na realizację celów biznesowych oraz akceptowalny poziom ryzyka podatkowego oraz sposoby ograniczania ryzyka podatkowego.
Ponadto, strategia podatkowa powinna:
a) zostać stworzona dzięki zaangażowaniu wyższego kierownictwa, w tym również osoby zarządzające departamentami niepodatkowymi;
b) podlegać regularnemu przeglądowi i być dostosowywana do zmian zachodzących w otoczeniu i wewnątrz organizacji oraz do zidentyfikowanych nowych ryzyk i pojawiających się wyjątkowych sytuacji;
c) być w postaci dokumentu zaakceptowanego na poziomie zarządu po uprzedniej akceptacji rady nadzorczej;
d) być katalogiem formuł decyzyjnych, obejmujących cele oraz środki umożliwiające prawidłową i terminową realizację obowiązków podatkowych;
e) być dopasowana do wielkości i struktury przedsiębiorstwa oraz branży w jakiej ono działa, tak żeby zachować efektywną zdolność do realizowania jej założeń;
f) zapewnić prawidłowe udokumentowanie podejmowanych decyzji oraz ich skutków finansowych i podatkowych, a także ich odpowiednie przekazywanie interesariuszom;
g) wspierać proces zarządzania ryzykiem podatkowym;
h) uwzględniać też kwestie zarządzania relacjami z Krajową Administracją Skarbową i innymi organami podatkowymi oraz zarządzania relacjami biznesowymi, włączając w to zasady zewnętrznej i wewnętrznej komunikacji;
i) wskazywać podejście podatnika do transparentności oraz regulacje i wymagania dotyczące prowadzonej działalności.
Informacja o strategii podatkowej za rok podatkowy powinna zostać sporządzona w języku polskim (lub przetłumaczona na język polski) i umieszczona na stronie internetowej podatnika w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. W przypadku gdy podatnik nie posiada własnej strony internetowej, informację o realizowanej strategii podatkowej udostępnia na stronie internetowej podmiotu powiązanego, a więc zgodnie z definicją zawartą w art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy przez pojęcie „podmioty powiązane” należy rozumieć:
a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot;
b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ ten sam inny podmiot lub małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot;
c) spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników;
d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.
W terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego, podatnik zobowiązany jest również do przekazania za pomocą środków komunikacji elektronicznej naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika informację o adresie strony internetowej.
W myśl przepisów Ustawy, w przypadku gdy podatnik nie poda do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej podlegać będzie karze pieniężnej w wysokości do 250 000 zł.
Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa - zarówno dla przedsiębiorstw, jak i osób prywatnych, w tym świadczy usługi m. in. w zakresie prawa korporacyjnego, obsługi instytucji finansowych i regulacji rynku kapitałowego.
Wywiad z mec. Mariuszem Bagińskim o zmianach jakie wynikają z objęcia spółek komandytowych CIT
28 stycznia 2021
25 stycznia 2021
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP