W dniu 27 grudnia 2018 r. na stronie internetowej Komisji Nadzoru Finansowego opublikowano komunikat w sprawie interpretacji treści art. 83a ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (dalej: ,,Komunikat).
8 stycznia 2019
W treści Komunikatu Urząd KNF dokonuje interpretacji szeregu kwestii związanych z zagadnieniem kategorii jednostek uczestnictwa zbywanych bezpośrednio przez fundusz inwestycyjny otwarty („FIO”) lub specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty („SFIO”) oraz zbywanych za pośrednictwem podmiotów wskazanych w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych („dystrybutorzy”). Wśród najistotniejszych tez poruszonych w Komunikacie należy wskazać następujące:
- w FIO oraz SFIO musi zostać ustanowiona co najmniej jedna kategoria jednostek uczestnictwa zbywanych bezpośrednio przez fundusz oraz co najmniej jedna za pośrednictwem dystrybutorów – dotyczy to także każdego z subfunduszy wydzielonego w ramach FIO lub SFIO z wydzielonymi subfunduszami,
- gdy FIO lub SFIO oferuje PPE, IKE, IKZE, plany systematycznego oszczędzania, itp., w których nabycie jednostek uczestnictwa dokonywane jest poprzez wpłatę bezpośrednią, w funduszu musi zostać ustanowiona kategoria jednostek uczestnictwa zbywanych bezpośrednio przez fundusz, której nabycie nie będzie uzależnione od uczestnictwa w ww. programach,
- nabywanie jednostek uczestnictwa poprzez dokonywanie wpłaty bezpośredniej może następować poprzez jednostki uczestnictwa zbywane przez dystrybutora – jeżeli otwarcie rejestru i nabycie pierwszych jednostek uczestnictwa nastąpiło za pośrednictwem dystrybutora, a ponadto dystrybutor świadczy w stosunku do uczestnika dodatkowe usługi związane z tymi jednostkami uczestnictwa,
- nabywanie jednostek uczestnictwa poprzez towarzystwo (zarówno za pośrednictwem platform internetowych jak i w POK towarzystwa) – powinno być co do zasady traktowane jako zbywanie jednostek bezpośrednio przez fundusz i w związku z tym powinno następować na kategorie jednostek uczestnictwa zbywane bezpośrednio przez fundusz; wyjątkiem jest przypadek zawarcia przez towarzystwo umowy na pośredniczenie w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszu,
- jeżeli fundusz przy zbywaniu jednostek uczestnictwa korzysta z systemów informatycznych, to aby uznać takie zbywanie jednostek za dokonywane bezpośrednio przez fundusz należy wyłączyć z tego procesu jakiekolwiek pośrednictwo podmiotów dostarczających technologię tych systemów. Jednocześnie koszty związane ze zbywaniem i odkupywaniem jednostek w tej formie nie mogą w ocenie KNF obciążać aktywów funduszu,
- konstrukcja bezpośredniego zbywania przez fundusz (działające w jego imieniu towarzystwo) jednostek uczestnictwa nie pozbawia towarzystwa możliwości pobrania od uczestnika funduszu opłaty manipulacyjnej za czynności związane ze zbywaniem lub odkupywaniem jednostek uczestnictwa funduszu. Taką opłatę pobiera towarzystwo i nie powiększa ona aktywów funduszu,
- na towarzystwie funduszy inwestycyjnych ciąży obowiązek należytego informowania uczestników o zasadach składania zleceń tak, aby nie ulegało wątpliwości, jaką kategorię jednostek uczestnictwa funduszu (zbywanych bezpośrednio czy pośrednio) nabywa uczestnik.
14 stycznia 2019
10 stycznia 2019
ESMA – aktualizacja Q&A dotyczącego dyrektywy MiFID II
2 stycznia 2019
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP