KRWLEGAL rekomendowana w rankingach IFLR1000 2023 · Rzeczpospolita 2023 · The Legal 500

Projekt ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeńswa oraz niektórych innych ustaw

W dniu 24 kwietnia 2024 r. na stronie RCL został opublikowany projekt ustawy z 23 kwietnia 2024 r. o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbzpieczeńswa oraz niektórych innych ustaw.

25 kwietnia 2024

Celem projektowanej ustawy jest:

  • implementacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2022/2555 z 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylającą dyrektywę (UE) 2016/1148 Dyrektywa NIS 2,
  • realizacja celów Strategii Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2029-2024, jakimi są podniesienie poziomu odporności na cyberzagrożenia oraz poziomu ochrony informacji w sektorach: publicznym, militarnym i prywatnym,
  • Wprowadzenie zmian do ustawy o KSC jest także elementem działań na rzecz wdrożenia zaleceń 5G Toolbox w Polsce, będącym Unijnym zestawem środków dla cyberbepieczeństwa sieci 5G.

Ustawa przewiduje wprowadzenie zmian m. in. w:

  • ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne,
  • ustawie z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej,
  • ustawie z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,
  • ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz
  • ustawie z dnia 2 grudnia 2021 r. o szczególnych zasadach wynagradzania osób realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa.

Zgodnie z nomenklaturą przyjętą na gruncie dyrektywy NIS-2 projekt zakłada uchylenie definicji usługi kluczowej, która nie występuje na gruncie dyrektywy NIS 2, oraz rozdziału 4 i 5 ustawy o KSC dotyczącego usług cyfrowych oraz podmiotów publicznych i zastępuje dotychczasowy podział na operatorów usług kluczowych i dostawców usług kluczowych nowym podziałem na podmioty kluczowe i podmioty ważne.

Zauważyć należy, iż w załączniku 1 do projektu ustawy, określającym podmioty kluczowe wymienione zostały nie tylko podmioty wskazane jako podmioty kluczowe bezpośrednio w dyrektywie NIS 2, ale również dodane zostały podmioty zakwalifikowane wg dyrektywy NIS 2 jako podmioty ważne, tj. podmioty produkujące żywność i chemikalia, czy produkcja ogólna (np. produkcja pojazdów, maszyn, komputerów, urządzeń elektrycznych) co stanowi rozszerzenie zakresu podmiotowego kategorii podmiotów kluczowych względem dyrektywy NIS-2.

Podstawowa różnica między podmiotem kluczowym i ważnym wyraża się w kwestiach nadzorczych. Wobec podmiotu kluczowego można prowadzić czynności nadzorcze ex ante i ex post. Wobec podmiotu ważnego czynności nadzorcze prowadzone będą tylko ex post.

Projekt ustawy określa procedurę rejestracji podmiotów kluczowych i ważnych. Minister właściwy do spraw informatyzacji będzie prowadził rejestr podmiotów kluczowych i podmiotów ważnych. Minister właściwy do spraw informatyzacji w komunikacje ogłoszonym w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw informatyzacji określi termin składania wniosków o wpis do wykazu podmiotów kluczowych i podmiotów ważnych przez podmioty kluczowe i podmioty ważne.

Podmioty spełniające wymogi dla podmiotów kluczowych i podmiotów ważnych będą zobowiązane do zarejestrowania się w rejestrze w terminie 2 miesięcy od spełnienia przesłanek uznania za podmiot kluczowy albo podmiot ważny.

Rejestr będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym S46, a wnioski do niego będą miały formę elektroniczną.

Organ właściwy do spraw cyberbezpieczeństwa będzie mógł również z urzędu wpisać dany podmiot do wykazu podmiotów kluczowych i podmiotów ważnych, jeśli na podstawie danych zawartych w rejestrach publicznych oraz w innych dostępnych źródłach informacji stwierdzi, że dany podmiot spełnia kryteria podmiotu kluczowego lub podmiotu ważnego.

W związku z tym, że podmioty świadczące usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa staną się pod rządami znowelizowanej ustawy dostawcami usług z zakresu cyberbezpieczeństwa i będą podlegali na tej podstawie wymogom wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, utraci moc rozporządzenie Ministra cyfryzacji z dnia 4 grudnia 2019 r.  w sprawie warunków organizacyjnych i technicznych dla podmiotów świadczących usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz wewnętrznych struktur organizacyjnych operatorów usług kluczowych odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo.

Obowiązki podmiotów kluczowych i ważnych

Obowiązki podmiotów kluczowych i ważnych dotyczą przede wszystkim dbania o bezpieczeństwo wszystkich swoich systemów wykorzystywanych do prowadzenia działalności, poprzez stosowanie odpowiednich i proporcjonalnych środków technicznych, operacyjnych i organizacyjnych w celu zarządzania ryzykiem dla bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych wykorzystywanych przez te podmioty do prowadzenia działalności lub świadczenia usług oraz w celu zapobiegania wpływowi incydentów na odbiorców ich usług lub na inne usługi bądź minimalizowania takiego wpływu. Podmioty te będą obowiązane wdrożyć system zarządzania bezpieczeństwem informacji wykorzystywanym do świadczenia usług i w procesach organizacji mających na celu świadczenie usług.

Co ważne, spełnienie norm PN-EN ISO/IEC 27001 oraz ISO/IEC 22301 ma być równoznaczne ze spełnieniem niniejszego wymogu.

Dyrektywa NIS 2 wymaga wskazania roli kierownictwa poszczególnych podmiotów.

Co warte podkreślenia, kierownik podmiotu kluczowego lub ważnego z mocy ustawy ponosić ma odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków podmiotu w zakresie cyberbezpieczeństwa, także wtedy jeżeli niektóre z obowiązków zostały powierzone innej osobie za jego zgodą.

W zakresie sektora bankowego i infrastruktury rynków finansowych ustawa wskazuje, że pierwszeństwo przed nią mają przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności sektora finansowego (dalej „rozporządzenie DORA”), co jest zbieżne z treścią motywu 16 preambuły do rozporządzenia DORA.

Obowiązek zgłaszana incydentów

Podmioty kluczowe i ważne będą musiały zgłaszać incydenty odpowiednio w ciągu 24 i 72 godzin od momentu jego wykrycia oraz sprawozdanie końcowe w okresie miesiąca od dnia zgłoszenia incydentu.

Progi uznania incydentu za incydent poważny zostaną określone w drodze rozporządzenia przez Radę Ministrów.

Dostawca wysokiego ryzyka

Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie mechanizmu pozwalającego na uznanie określonego dostawcy sprzętu lub oprogramowania dla szczególnego rodzaju podmiotów gospodarczych i społecznych za dostawcę wysokiego ryzyka. Wskazane w decyzji zakresy produktów ICT, rodzaje usług ICT lub konkretne procesy ICT pochodzące od dostawcy wysokiego ryzyka, będą musiały być (w określonym przedziale czasowym odpowiednio 7 lub 4 letnim od ogłoszenia decyzji) wycofane z tych podmiotów. Niniejszej regulacja ma stanowić odpowiedź na ryzyka związane z wdrożeniem sieci 5G.  

Minister właściwy do spraw informatyzacji będzie prowadził w Biuletynie Informacji Publicznej wykaz decyzji o uznaniu za dostawcę wysokiego ryzyka w podziale na produkty, usługi i procesy w nich wskazane.

Kary

Zmianie ulegają przepisy z zakresu kar pieniężnych w ramach dostosowania do katalogu kar w związku z nowymi obowiązkami podmiotów kluczowych i podmiotów ważnych.

Co do zasady kary dla podmiotów ważnych nie mogą przekroczyć 10 000 000 euro lub 2% przychodów osiągniętych przez podmiot kluczowy.

W odniesieniu do podmiotów ważnych, co do zasady, maksymalny poziom kary nie może przekroczyć  7 000 000 euro lub 1,4% przychodów osiągniętych przez ten podmiot z działalności gospodarczej w roku obrotowym poprzedzającym wymierzenie kary.

W przypadku, jeśli podmiot kluczowy lub podmiot ważny naruszy przepisy ustawy, a przy tym powoduje bezpośrednie i poważne zagrożenie cyberbezpieczeństwa dla obronności, bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa i porządku publicznego lub życia i zdrowia ludzi lub zagrożenie wywołania poważnej szkody majątkowej lub poważnych utrudnień w świadczeniu usług, organ właściwy ma mieć możliwość nałożenia kary nawet w wysokości do 100 000 000,00 zł.

Projektowana ustawa przewiduje także możliwość nałożenia kary pieniężnej na kierownika podmiotu kluczowego lub podmiotu ważnego, w kwocie nie większej niż 600 % otrzymywanego przez ukaranego wynagrodzenia obliczanego według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop.

Kancelaria prawna KRWLEGAL zapewnia profesjonalne i fachowe doradztwo w wielu dziedzinach prawa, w tym świadczy usługi doradztwa w zakresie cyberbezpieczeństwa, jak również doradztwa regulacyjnego dla sektora finansowego, świadcząc usługi m. in. w zakresie działalności firm inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych, podmiotów zarządzających aktywami, banków (depozytariuszy).

Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.

  • Kontakt

    ul. Wojciecha Górskiego 9
    00-033 Warszawa

    tel.: 22 295 09 40,
    tel./fax: 22 692 44 74

    e-mail: biuro@krwlegal.pl

    Numer rachunku bankowego:
    45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP

    KRS: 0000576857
    NIP: 5252630217

    REGON: 362543036

    Dołącz do nas:LinkedIn