KRWLEGAL rekomendowana w rankingach IFLR1000 2024 · Rzeczpospolita 2024 · The Legal 500

Konferencja uzgodnieniowa dotycząca projektu ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej

W dniach 14 oraz 18 stycznia 2019 r. w gmachu Ministerstwa Finansów odbyła się pierwsza część konferencji uzgodnieniowej w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzenia instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw (UC130) (dalej: „Projekt ustawy”), w której wzięli również udział przedstawiciele Kancelarii.

21 stycznia 2019

Zgodnie z uzasadnieniem, celem Projektu ustawy jest dokonanie niezbędnych zmian w krajowym porządku prawnym w związku z wejściem w życie regulacji prawnych Unii Europejskiej dotyczących zasad publikowania prospektów w związku z emisją papierów wartościowych oraz zachęcania akcjonariuszy spółek publicznych do długoterminowego zaangażowania. Niezależnie od powyższego zauważyć należy, iż Projekt ustawy zawiera szereg propozycji zmian legislacyjnych, których obowiązek wprowadzenia nie wynika z w/w regulacji prawa Unii Europejskiej.

W ramach procedury uzgodnień, konsultacji publicznych oraz opiniowania łącznie zgłoszono do Projektu ustawy 241 uwag. Zbiorcze zestawienie uwag do Projektu ustawy dostępne jest pod adresem strony internetowej Rządowego Centrum Legislacji.

Szczególne kontrowersje związane z Projektem ustawy, dotyczą dodania do art. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, ust. 1a, który zgodnie z pierwotną propozycją ma uzyskać następujące brzmienie:

1a. Każda kolejna oferta publiczna kierowana w tym samym roku kalendarzowym do oznaczonego lub nieoznaczonego adresata w liczbie do 149 osób bez obowiązku sporządzenia prospektu wymaga opublikowania memorandum informacyjnego, o którym mowa w art. 38b, które podlega zatwierdzeniu przez Komisję, chyba że opublikowany został prospekt lub inny dokument wymagany przepisami tej ustawy lub rozporządzenia 2017/1129”,

oraz zmiany art. 3 ust. 3, który ma otrzymać nowe następujące brzmienie:

3. Nie stanowi oferty publicznej propozycja nabycia papierów wartościowych złożona oznaczonym adresatom, jeśli pomiędzy podmiotem składającym propozycję a jej adresatami zachodzą powiązania ekonomiczne, gospodarcze, osobowe lub inne tego rodzaju, że przyjęcie propozycji nie naruszy interesów tych osób, w szczególności w związku z łączeniem się lub podziałem spółki, emisją akcji z prawem poboru lub emisją akcji skierowaną do pracowników lub kadry zarządzającej ich emitenta. Liczba adresatów takiej propozycji w danym roku kalendarzowym nie może przekraczać 149 osób.

Do powyższych przepisów zgłoszono liczne uwagi i zastrzeżenia, które opierały się m.in. na argumentach dotyczących:

- niezgodności projektowanych rozwiązań z rozporządzeniem 2017/1129,

- wprowadzenia niedozwolonych dodatkowych wymogów do krajowego prawodawstwa, tzw. goldplating,

- negatywnych zmian systemowych na rynku finansowym, w szczególności w zakresie dostępu do kapitału i jego redystrybucji, których skutki nie zostały odpowiednio przeanalizowane,

- nieproporcjonalności oraz nieadekwatności projektowanych regulacji w stosunku do problemu, który mają rozwiązać (w szczególności problemu przypadków tzw. missellingu),

- wątpliwości odnośnie do możliwości organizacyjnego przygotowania UKNF do zwiększonej liczby dokumentów informacyjnych, które będą wymagały zatwierdzenia.

Niniejsze postanowienia będą przedmiotem dalszych prac, przy czym przedstawiciele UKNF wyrazili zainteresowanie uzyskaniem propozycji alternatywnych rozwiązań tzw. problemu „równoległych i ciągłych emisji prywatnych”. UKNF zaproponowało zmianę brzmienia projektowanego art. 3 ust. 1a, poprzez doprecyzowanie, iż norma zawarta w niniejszym postanowieniu dotyczyć ma każdej kolejnej oferty publicznej, w przypadku której nie ma obowiązku udostępniania do publicznej wiadomości prospektu na podstawie art. 1 ust. 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129 - w przypadku kolejnej oferty publicznej kierowanej w tym samym roku kalendarzowym, możliwe będzie zastosowanie pozostałych wyjątków od obowiązku sporządzania prospektu emisyjnego, które zostały wymienione w art. 1 ust. 4 rozporządzenia 2017/1129 (m.in. w związku z ze skierowaniem oferty wyłącznie do inwestorów kwalifikowanych, czy w przypadku gdy jednostkowy nominał papierów wartościowych wynosi co najmniej 100 000 EUR).

Podczas pierwszej części konferencji przedstawione zostały łącznie 241 uwagi do projektu. W oparciu o przedstawione uwagi Ministerstwo Finansów przedstawi zmodyfikowany projekt ustawy oraz uzasadnienia, który ponownie będzie omawiany podczas konferencji uzgodnieniowej. W trakcie spotkania w dniu 18 stycznia 2018 r. zostało przedstawione oczekiwanie ze strony przedstawicieli Ministerstwa Finansów, aby ewentualne propozycje modyfikacji poszczególnych postanowień zostały przedstawione przez zainteresowane podmioty w terminie do dnia 25 stycznia 2019 r.

Kancelaria pracuje nad propozycjami zmian w tym zakresie.

  • Kontakt

    ul. Wojciecha Górskiego 9
    00-033 Warszawa

    tel.: 22 295 09 40,
    tel./fax: 22 692 44 74

    e-mail: biuro@krwlegal.pl

    Numer rachunku bankowego:
    45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP

    KRS: 0000576857
    NIP: 5252630217

    REGON: 362543036

    Dołącz do nas:LinkedIn