Ministerstwo Finansów opublikowało zestawienie odpowiedzi na pytania podatników w zakresie obowiązków dotyczących raportowania cen transferowych.
2 października 2020
Objaśnienia MF mają służyć ułatwieniu podatnikom wywiązywania się z nowego obowiązku raportowania w ramach informacji TPR.
Czym jest raportowanie TPR?
Informacja o cenach transferowych, zwana TPR, stanowi zbiór informacji o transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz przez podatników z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w krajach określanych rajami podatkowymi.
W odniesieniu do transakcji realizowanych w latach 2017-2018 podatnicy zobowiązani byli do składania uproszczonego sprawozdania na formularzu CIT-TP lub PIT-TP. Natomiast w odniesieniu do transakcji realizowanych od 2019 r. ww. sprawozdanie zostało zastąpione informacją o cenach transferowych.
Termin złożenia informacji TPR wynosi 9 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego. Dla podatników, których rok podatkowy jest zgodny z kalendarzowym, termin ten mija 30 września br.
W związku z pandemią COVID-19 ww. termin został przedłużony:
W Objaśnienia MF zawarte zostały odpowiedzi m. in. następujące pytania:
Odpowiedź na powyższe pytanie zależy od tego, czy połączenie nastąpiło z zamknięciem ksiąg spółki przejmowanej, czy bez ich zamknięcia.
Wariant I – księgi spółki przejmowanej zostały zamknięte
Spółka przejmująca składa informację TPR, uwzględniając w niej transakcje kontrolowane realizowane przez tę spółkę w trakcie roku. Spółka nie ujmuje w informacji TPR transakcji spółki przejętej, realizowanych w okresie przed połączeniem. Jeżeli natomiast w okresie przed połączeniem spółka przejmująca realizowała transakcje kontrolowane ze spółką przejmowaną, to takie transakcje (do momentu połączenia) spółka przejmująca również ujmuje w informacji TPR składanej w swoim imieniu.
Transakcje realizowane przez spółkę przejętą, w okresie do momentu połączenia, wykazywane są odrębnie w informacji TPR dotyczącej tej spółki. Informacja TPR za skrócony rok podatkowy, obejmujący okres do zamknięcia ksiąg, powinna zostać złożona w terminie 9 miesięcy po zakończeniu skróconego roku podatkowego, z uwzględnieniem przedłużenia terminu w związku z wprowadzonym w marcu 2020 r. stanem epidemii. Informację TPR w odniesieniu do spółki przejętej składa jej następca prawny, tj. spółka przejmująca.
Wariant II – księgi spółki przejmowanej nie zostały zamknięte
Spółka przejmująca po zakończeniu swojego roku podatkowego składa informację TPR, w której wykazuje zarówno transakcje kontrolowane realizowane przez tę spółkę w całym okresie sprawozdawczym, jak i transakcje kontrolowane realizowane w tym okresie przez spółkę przejmowaną – do momentu jej przejęcia.
Podmiotami powiązanymi, których dotyczy obowiązek złożenia informacji TPR, są spółki tworzące PGK, a nie PGK jako podatnik. Zatem każda ze spółek tworzących PGK podlega odrębnie obowiązkowi złożenia informacji TPR i składa ją w odniesieniu do zawieranych przez nią transakcji.
Wartość transakcji należy podać w kwocie netto w złotych (tj. pomniejszonej o podatek od towarów i usług) – analogicznie do zasady dot. sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych.
Transakcja obsługi podmiotów powiązanych w ramach struktury cash pooling, z perspektywy świadczącej tę obsługę instytucji finansowej, powinna zostać wykazana z uwzględnieniem zakresu świadczonej usługi.
W przypadku gdy instytucja finansowa pełni jedynie funkcję obsługową (nie udostępnia finansowania), cash pooling może zostać ujęty w kategorii 1206 Inne trans-akcje finansowe – sprzedaż (w tym usługi związane z obsługą płatności, hedging, faktoring). Jeśli natomiast zakres usługi obejmuje także udostępnianie finansowania, transakcja (jako zbliżona charakterem do produktów udzielania finansowania) może zostać wykazana kategorii 1201 – Transakcja związana z udzieleniem finansowania (kredytu, pożyczka, nabycie obligacji lub inna forma).
Objaśnienia MF zawierają łącznie 104 pytania wraz z odpowiedziami.
Całość Objaśnień dostępna jest pod niniejszym linkiem:
Jeśli uważasz, że może mieć to wpływ na Twój biznes, zapraszamy do kontaktu: biuro@krwlegal.pl lub +48 22 29 50 940.
Wycena aktywów i sprawozdania finansowe – nowa wersja projektu zmian do rozporządzenia
7 października 2020
Regulacja crowdfundingu uchwalona
7 października 2020
W dniu 5 października 2020 r. Parlament Europejski przyjął regulację w sprawie crowdfundingu
PPK w małych i średnich firmach z końcem października
30 września 2020
ul. Wojciecha Górskiego 9
00-033 Warszawa
tel.: 22 295 09 40,
tel./fax: 22 692 44 74
e-mail: biuro@krwlegal.pl
Numer rachunku bankowego:
45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP