KRWLEGAL rekomendowana w rankingach IFLR1000 2023 · Rzeczpospolita 2023 · The Legal 500

Rozporządzenie w sprawie funduszy rynku pieniężnego

Przypominamy, że od dnia 21 lipca 2018 r. stosuje się bezpośrednio w polskim porządku prawnym, bez potrzeby implementacji, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie funduszy rynku pieniężnego (Dz. Urz. UE L 169 z 30.06.2017, str. 8.

23 sierpnia 2018

Wspomniany akt określa wymogi niezbędne do spełnienia dla rozpoczęcia przez fundusz, kontynuowania w przypadku funduszy inwestycyjnych utworzonych przed wejściem w życie Rozporządzenia działalności jako „fundusz rynku pieniężnego” (dalej „FRP”).

Zasady określone przepisami rozporządzenia dotyczyć będą zarówno funduszy działających jako UCITS (tj. FIO), jak również AFI (tj. SFIO/FIZ) i nie są ograniczone pod względem swojego oddziaływania jedynie do funduszy rynku pieniężnego działających w Polsce na podstawie art. 178 ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

W ramach Rozporządzenia wprowadza się szczególne zasady dotyczące klasyfikacji FRP czy ich polityki inwestycyjnej, ale także rozwiązania odnoszące się do obszaru zarządzania ryzykiem, oceny jakości kredytowej emitentów oraz instrumentów rynku pieniężnego, wyceny aktywów, jak również wymogi dotyczące regulacji wewnętrznych i obowiązki informacyjne oraz raportowe w działalności towarzystw zarządzających FRP.

Począwszy od dnia 21 lipca 2018 r. rozpoczęcie przez UCITS/AFI działalności jako fundusz rynku pieniężnego w rozumieniu Rozporządzenia będzie wiązało się z obowiązkiem uzyskania zezwolenia KNF na prowadzenie działalności jako taki fundusz (ewentualnie dodatkowego zezwolenia, w przypadku gdy utworzenie funduszu wymaga uzyskania zezwolenia KNF).


Okoliczność ta powinna zostać wzięta pod uwagę zarówno w procesie tworzenia nowych FIO, SFIO, FIZ (lub ich subfunduszy), jak również w odniesieniu do istniejących UCITS/AFI, w tym tzw. funduszy dedykowanych.

W tym kontekście należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ust. 1 Rozporządzenia, określone tam zasady mają zastosowanie do UCITS/AFI:


a. które wymagają zezwolenia na prowadzenie działalności jako UCITS lub uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności jako UCITS na podstawie dyrektywy 2009/65/WE lub które są AFI na podstawie dyrektywy 2011/61/UE;
b. które inwestują w aktywa krótkoterminowe; oraz
c. których odrębnym lub łącznym celem jest zapewnianie zysków odpowiadających stopom rynku pieniężnego lub utrzymanie wartości inwestycji.


Wskazać więc należy, że zarówno FIO jak i AFI będą kwalifikowane jako prowadzące działalność zastrzeżoną dla funduszy rynku pieniężnego, w przypadku inwestowania w aktywa krótkoterminowe oraz wyznaczenia celu inwestycyjnego w postaci zapewniania zysków odpowiadających stopom rynku pieniężnego lub utrzymania wartości inwestycji (tj. FRP będą identyfikowane po zapisach statutu i po faktycznej polityce inwestycyjnej).

Wedle treści art. 2 pkt 1), 18) i 21) Rozporządzenia termin „aktywa krótkoterminowe” oznacza „aktywa finansowe, których rezydualny termin zapadalności nie przekracza dwóch lat”, przy czym: „rezydualny termin zapadalności” oznacza „okres pozostały do prawnego terminu zapadalności papieru wartościowego”, natomiast „prawny termin zapadalności” oznacza „datę spłaty w całości kwoty głównej papieru wartościowego, która nie dopuszcza żadnej dowolności”.


W przypadku istniejących UCITS/AFI, jeśli lokują one w aktywa krótkoterminowe, a ich odrębnym lub łącznym celem jest zapewnianie zysków odpowiadających stopom rynku pieniężnego lub utrzymanie wartości inwestycji, wymagane będzie złożenie do dnia 21 stycznia 2019 r. wniosku do KNF o zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze FRP wraz ze wszystkimi dokumentami i dowodami niezbędnymi do wykazania zgodności działania takich funduszy z przepisami Rozporządzenia.

W tym kontekście należy wskazać, że na gruncie art. 6 Rozporządzenia posługiwanie się nazwą „fundusz rynku pieniężnego” zastrzeżone zostało wyłącznie dla UCITS/AFI posiadających stosowne zezwolenie. Zakazana będzie również działalność funduszy posiadających cechy znacząco podobne do cech FRP (dotyczy to FIO, SFIO, FIZ), o ile nie uzyskały one uprzednio ww. zezwolenia KNF.


Warto jednocześnie wskazać, że w dniu 20 lipca 2018 r. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) skierował do Komisji Europejskiej list z prośbą o wyjaśnienie uczestnikom rynku oraz inwestorom kwestii zgodności mechanizmu odwrotnej dystrybucji (zwanego także anulowaniem akcji) z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1131 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie funduszy rynku pieniężnego. 

ESMA wskazuje, że zapewnienie pełnej jasności dla inwestorów i uczestników rynku w zakresie powyższej kwestii jest kluczowe w celu właściwej i spójnej interpretacji i implementacji Rozporządzenia.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1131 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie funduszy rynku pieniężnego

  • Kontakt

    ul. Wojciecha Górskiego 9
    00-033 Warszawa

    tel.: 22 295 09 40,
    tel./fax: 22 692 44 74

    e-mail: biuro@krwlegal.pl

    Numer rachunku bankowego:
    45 1090 1870 0000 0001 3132 3918 (PLN) WBKPPLPP

    KRS: 0000576857
    NIP: 5252630217

    REGON: 362543036

    Dołącz do nas:LinkedIn